Nominaties Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2022 bekend
De organisatie achter de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek heeft uit ruim 25 inzendingen voor de editie van 2022 zes inzendingen genomineerd. Op 30 september wordt de definitieve winnaar bekend gemaakt in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht.
Genomineerd zijn:
Kansenongelijkheid in het onderwijs - Kaya Bouma, Fleur Damen, Nadia Ezzeroili, Serena Frijters, Joris Tieleman, De Volkskrant. “Een serie artikelen waarin het vraagstuk van kansenongelijkheid wordt onderzocht. De maatschappelijke context en verschillende perspectieven zijn helder verwoord, de unieke dataverzameling en -visualisatie zijn van hoog niveau.”
De sluipende privatisering van het Nederlandse onderwijs - Michelle Salomons, Emiel Woutersen & Thomas Muntz. Investico, De Groene Amsterdammer & Trouw. “Onderzoeksjournalistiek die het businessmodel blootlegt achter het vaak beleden Leven Lang Leren. De onderwijsondernemers verkopen cursussen en begeleiding als legoblokjes op een markt waar economische wetten van kosten en concurrentie de grenzen van kwaliteit bepalen.”
Winnaars en verliezers? - Johannes Visser, De Correspondent. “De reeks artikelen vertelt op een bijzondere manier wat onderwijs met mensen doet. Filosofische en sociologische inzichten worden stijlvol verbonden met anekdotes en empirische observaties. Het einde van het liedje is dat de sociale pikorde tussen de gymnasiast, atheneum-klant en vmbo’er in stand wordt gehouden en doorgegeven.”
De kinderen van de Witte Vlinder - Patricia Veldhuis, NRC. “De verslaggeefster liep ruim een half jaar mee in groep acht van basisschool De Witte Vlinder in een achterstandswijk in Arnhem. In een reeks zeer fraai geschreven artikelen en een podcast komen alle facetten van kansenongelijkheid voorbij. Op persoonlijk en systemisch niveau, van eindmusical tot inspectiebezoek.”
Reconstructie: hoe de miljarden voor onderwijs tot stand kwamen - Patricia Veldhuis en Kees Versteegh, NRC. “Miljarden trok het kabinet uit om het onderwijs door de corona-pandemie heen te helpen. Een beroep op de wet openbaarheid bestuur leverde honderden nota’s, appjes en mails op. Maar vooral een ontluisterend beeld. Onder grote politieke druk en zonder dat duidelijk was hoe groot de leervertragingen waren, vochten ministeries hun bitter gevecht uit over planning en besteding van het geld. En over hun imago.”
Dossier Scholen voor Persoonlijk Onderwijs - Arno Kersten. Het Onderwijsblad. “In drie jaar tijd publiceerde Arno Kersten 22 artikelen over de oprichter/bestuurder van Scholen voor Persoonlijk Onderwijs. De serie leidt van ondoorzichtige financiële constructies, wanbeheer en gebrek aan medezeggenschap uiteindelijk naar gewoon slecht onderwijs.”
De uitreiking in het Nationaal Onderwijsmuseum wordt voorafgegaan door het debat ‘Zeg dat nu maar niet…’, over het huidige gepolariseerde politieke klimaat en hoe onderwijzers en journalisten hierin te werk gaan. Betrappen zij zichzelf wel eens op zelfcensuur, bijvoorbeeld en hoe gaan ze daarmee om? Ook wordt besproken wat de oplossingen voor dit probleem zouden kunnen zijn.
De toegang is gratis; aanmelden via aanmelden@onderwijsjournalistiek.nl
Praat mee