Nederlandse nieuwssites profiteren van Amerikaanse presidentsverkiezingen
De twee grootste nieuwsplatformen van Nederland hebben flink geprofiteerd van de spannende Amerikaanse verkiezingen. Zowel NU als AD hebben een flinke stijging van hun bezoekersaantallen genoteerd.
NU.nl, die zich bij monde van hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman al tot ‘winnaar van de verkiezingen’ uitriep, zag een stijging van 23 procent aan bezoekers in de periode 3 t/m 7 november. Het ging daarbij om een gemiddeld aantal van 45.617.839 pageviews.
AD.nl noteerde volgens Chef Digitaal Jaap van Zessen in dezelfde periode een groei van 9 procent. Op de verkiezingsdag zelf had de website 21 procent meer bezoekers dan gemiddeld in de maand oktober. Van Zessen maakt daarbij wel de kanttekening dat er op die dag ook een persconferentie rond de nieuwe coronamaatregelen was. Verdere cijferonderbouwing heeft Villamedia niet ontvangen.
Ook de NOS is om een analyse van hun bezoekersaantallen gevraagd, maar op dat verzoek heeft Villamedia geen reactie ontvangen. Mocht dat nog gebeuren, zullen we dit artikel aanvullen.
Praat mee