— donderdag 10 januari 2019, 16:45 | 0 reacties, praat mee

Nieuwsdienst en lezersdesk ideale combinatie voor Marissa van Loon

Foto: Miriam van 't Hek

De ‘rush’ van de nieuwsdienst én de mogelijkheid afstand te nemen om te analyseren wat online goed werkt. Voor Marissa van Loon is het de ideale combinatie. Met ingang van 1 januari heeft de 24-jarige journaliste haar eerste ‘grotemensenbaan’ bij NRC. Twee dagen in de week jaagt ze op nieuws. De overige drie dagen werkt ze bij de lezersdesk.

Bij die laatste probeert ze in kaart te brengen wat de lezer nou precies wil zien op de website van NRC. Om daar achter te komen bestudeert Van Loon samen met haar collega’s van de zevenkoppige lezersdesk de diverse analysetools die de krant gebruikt. “Dagelijks gaat er een top-20 met best gelezen artikelen de redactie rond, zodat iedereen op de hoogte is van wat het best scoort.”

Dat je met zulke analyses het risico loopt je alleen nog te focussen op de onderwerpen die scoren, daar is Van Loon zich van bewust. “Maar dat is niet wat we willen. We kijken niet naar wat gister het best scoorde om dat vandaag nog een keer te brengen in een nieuw jasje. De cijfers geven ons inzicht in wat de lezer wil. Daar laten we ons deels door sturen. Maar we laten ons er niet door leiden in onze keuzes.”

Van Loon is geen vreemde bij NRC. Acht jaar geleden, toen ze 16 jaar oud was, reageerde ze op een oproep van de krant waarin gezocht werd naar jongeren tussen de 14 en 16 jaar oud die columns wilden schrijven voor de mediapagina. Van Loon werd gekozen, samen met drie anderen. “Die columns zijn ook nu nog steeds terug te lezen. Het was eigenlijk heel schattig allemaal.”

Door die column besloot Van Loon journalistiek te gaan studeren. Na haar stage bij NRC bleef ze als freelancer hangen bij de krant. Ook tijdens haar master New Media Design bleef ze bij NRC werken. Eind vorig jaar werd na overleg tussen de twee partijen besloten dat Van Loon in dienst zou treden.

Naast inzichtelijk maken in wat de lezer wil, zoekt Van Loon sinds deze maand ook naar manieren om de expertise van lezers zélf in te zetten. Want dat is iets wat NRC meer wil gaan doen. Om die reden werden in 2018 ook de reacties op de site weer opengesteld, zij het alleen voor abonnees. “Mensen kunnen nu alleen reageren onder hun echte naam. En daar zitten reacties bij waar we echt inhoudelijk wat mee kunnen.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.