word studentlid

— vrijdag 13 september 2013, 16:17 | 0 reacties, praat mee

Nieuws is zijn charme kwijt

Nieuws is zijn charme kwijt

Peter de Vries (54) verruilt het directeurschap van de Utrechtse School voor Journalistiek en Communication and Multimedia and Design (CMD) voor de directiezetel van de eveneens Utrechtse HKU Media, een bundeling van creatieve mediaopleidingen. Hij is van journalist onderwijsman geworden. ‘Voor mij is er in de journalistiek te weinig uitdaging meer’. Laatste wijziging: 17 april 2014, 12:40

De salade geitenkaas van restaurant The Basket op het terrein van de Hogeschool Utrecht inspireert niet. Slappe sla, weinig dressing en alleen de geitenkaas is op orde. Gelukkig praat De Vries makkelijk. Hij lacht na zijn constatering dat de journalistiek geen uitdaging meer voor hem heeft. Hij ziet de kop boven het stukje al voor zich. Zo sterk is het natuurlijk ook weer niet. Maar van enige metaalmoeheid is wel sprake. De Vries leest nog één krant (NRC), bezoekt een handvol websites, kijkt nauwelijks televisie en is geen fervent radioluisteraar. Hij is geen nieuwsjunk meer zoals bijvoorbeeld in zijn tijd als correspondent voor de GPD in Brussel. Hoe raak je uitgekeken op nieuws? De Vries: ‘Het nieuws herhaalt zich toch. De onderwerpen, de inhoud. Ik merk dat ik er minder in geïnteresseerd ben’. Het is overigens geen reden om weg te gaan als directeur van de School voor Journalistiek. ‘Ik ben van het onderwijs gaan houden. Daar wil ik verder in. Hier bij de SvJ ontleen ik toch een soort natuurlijke autoriteit aan het feit dat ik uit de journalistiek kom. Dat is bij de HKU niet zo, dat maakt deze stap voor mij persoonlijk spannend.’ De journalistiek verandert in rap tempo, de opleiding ook. Studenten worden in Utrecht nu bijvoorbeeld opgeleid tot freelancer. Een vaste baan is immers een utopie. Hoe ziet de journalistiek er over 4 tot 5 jaar uit? En wat moet je studenten dan nu leren? De Vries: ‘Dat is wel een dilemma. De opleiding moet daarom veel flexibeler worden. Wij zouden willen dat de studenten het laatste jaar vooral experimenteren. Probleem is wel dat de regelgeving juist de andere kant op werkt. Dat botst met elkaar.’ En natuurlijk zijn er te veel opleidingen die te veel studenten afleveren voor te weinig ‘Te veel opleidingen is een lastige. Er zijn vier hbo-opleidingen en veel daaromheen. In die zin is het teveel. Of het minder moet, hangt van de diagnose af. Wij leiden mensen op die zich onafhankelijk gedragen. Studenten die hier afstuderen, kunnen daarmee alle kanten op. Die kunnen meer dan op een grote nieuwsredactie werken.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.