Nieuwe weg voor WPG Uitgevers

WPG uitgevers gaat nieuwe wegen bewandelen om hun inhoud aan de man te brengen. Dat zegt algemeen directeur Koen Clement in het FD. Kern van de verandering is dat de aangesloten uitgeverijen worden omgevormd tot 'krachtige mediabedrijven met de makers tot middelpunt'.
Zo geeft het blad Voetbal International nu ook succesvol boeken uit en wordt er zwaar ingezet op bewegend beeld via apps. En het tijdschrift Happinez organiseert een eigen driedaags festival. De Belgische WPG-dochter Standaard, uitgever van bijvoorbeeld de Suske en Wiske-albums, is nauw betrokken bij een strippark in Antwerpen CS.
Na een paar pittige jaren lijkt WPG Uitgevers de stijgende lijn dus weer te pakken te hebben. Bekend van opinieblad Vrij Nederland, uitgeverij De Bezige Bij en schoolboekenmaker Zwijsen, schrapte de uitgever wegens slechte resultaten honderd banen en onderdelen, waaronder De Arbeiderspers, Querido en vrouwenblad Opzij.
De omzet steeg in 2014 van 160 miljoen euro naar 168 miljoen euro. En het verlies van 12 miljoen euro in 2013 werd – overigens mede dankzij de verkopen van het vastgoed – omgezet in een nettowinst van bijna 17 miljoen euro vorig jaar. Maar ook zonder deze uitzonderlijke opbrengst was de winst met 8,7 miljoen euro robuust.
Praat mee