Nieuwe Google-dienst aangekondigd als podium voor kwaliteitsjournalistiek
Google heeft een programma aangekondigd waarbij uitgevers artikelen kunnen aanbieden op een 'new news experience', dat later dit jaar wordt uitgebracht. Naast technieken om die verhalen aantrekkelijk aan te kleden, zegt Google daar - tegen betaling - materiaal te willen aanbieden die bij uitgevers zelf achter een betaalmuur zit.
Zo kunnen uitgevers publiek trekken die zulke inhoud normaal niet zou lezen en nieuwe lezersaantallen aanboren. Hoe dat precies werkt en hoeveel Google voor een-stuk-achter-een-slot neertelt, is niet duidelijk.
De dienst gaat later dit jaar van start met regionale en landelijke publicaties in Australië, Brazilië en Duitsland. Andere landen “volgen snel”, schrijft Brad Bender, bij Google verantwoordelijk voor producten rond nieuws.
Een van de partijen is SPIEGEL Group. Topman Stefan Ottlitz zegt dat het goed is te innoveren rond het aantrekken van nieuwe lezers en dat de samenwerking met Google een interessante manier is om betrouwbaar nieuws over een keur aan Google-diensten onder de aandacht te brengen.
Google zegt dat het coronavirus er ook bij uitgeverijen flink inhakt. Het bedrijf lanceerde in april een apart journalistiek noodfonds en zegt dat ook het nieuwe project past binnen programma’s om kwaliteitsjournalistiek te ondersteunen.
Praat mee