— dinsdag 2 juni 2020, 15:05 | 0 reacties, praat mee

News Corp-topman noemt massa-ontslagen en krantensluitingen ‘op de langere termijn het beste nieuws’

Personeel van persbureau AAP hoorden begin maart dat hun werkgever 26 juni ophoudt te bestaan | Dylan Coker / EPA

Vorige week besloot de Australische uitgever News Corp om keihard in te grijpen in het portfolio regionale en lokale titels. Van 112 kranten stoppen er 76 met print: ze gaan digital only. Er worden 36 titels gesloten. Directeur Damian Eales zegt dat wie er enkel een ramp voor de Australische journalistiek in ziet, mist dat het juist goed nieuws is.

Er gaan door de reorganisaties honderden journalistieke banen verloren. “Natuurlijk is het een zwarte tol wat mensen betreft”, erkent Eales over de stap. Hij schrijft in een blogpost dat de harde werkelijkheid is dat de uitgever voor het digitale product simpelweg met minder mensen toe kan.

“Het is zwaar voor mensen die houden van het ritueel van het drukproces, het tastbare verslag van de dag, een dagelijkse gang naar de kiosk. [..] Maar begrijp dit: hoe moeilijk ook, ik stel tegelijk dat 2020 een omslagpunt zal blijken voor een nieuw, duurzaam en winstgevend model voor de journalistiek in Australië”, aldus Eales.

News Corp Australia concludeerde onlangs ook dat het persbureau Australian Associated Press in deze tijden niet meer levensvatbaar is. Deze evenknie van het ANP sluit op 26 juni, op 85-jarige leeftijd.

Volgens Eales is de media-industrie verwikkeld in een gevecht om het voortbestaan. “Gedrukte media waren fronttroepen en er zijn er veel zaken gesneuveld: aparte middagedities, het aantal pagina’s… dagbladen werden weekkranten.” Ondertussen gaan de belangrijkste inkomsten online niet meer naar de media zelf, maar naar online reuzen als Facebook en Google.

Alle klagende stukken over de stap van News Corp missen het belangrijkste punt - bury the lede - vindt Eales. News Corp voert voor alle titels een abonneemodel of andere betaalopties in.

Met ingang van volgende maand zijn er nog bijna 100 regionale en lokale kranten over, die in één klap volledig digitaal én winstgevend zullen zijn, aldus Eales. Te vaak gaan titels ten onder aan pogingen de individuele uitgave te redden, in plaats van de journalistiek, vindt Eales.

Hij wijst erop dat klachten over de ingrepen van News Corp Australia komen van media-bedrijven zelf, die volgens Eales ook niet met levensvatbare oplossingen komen - “los dat journalistiek een filantropische onderneming zou moeten zijn”. Meer bij International News Media Association

Bekijk meer van

News Corp Australië

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.