Jodal

— vrijdag 18 november 2016, 09:05 | 0 reacties, praat mee

‘Nepnieuws verkiezingen groter bereik dan echte verhalen’

De topartikelen van hoax-sites (websites met nepnieuws) scoorden in de laatste drie maanden voor de Amerikaanse verkiezingen beter op Facebook dan de populairste berichten van nieuwsmedia als The New York Times, The Washington Post en andere nieuwsmedia. Dat blijkt uit een analyse van BuzzFeed. Laatste wijziging: 18 november 2016, 09:08

De twintig populairste nepverhalen wisten tussen begin augustus en eind oktober in totaal 8.711.000 keer ‘engagement’ te trekken. Dat betekent dat er ruim 8,7 miljoen keer op de berichten werd gereageerd of dat de berichten werden gedeeld. Wanneer gebruikers op Facebook een bericht delen of op een bericht reageren, wordt het onder een groter deel van de gebruikers uitgerold.

De populairste nieuwsverhalen van kwaliteitsmedia trokken in diezelfde periode 7.367.000 keer interactie. Eerder deze week kondigden Facebook en Google aan de verspreiding van nepnieuws via hun platformen aan te gaan pakken.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.