e learning nvj

— donderdag 25 januari 2018, 09:04 | 0 reacties, praat mee

‘Nepnieuws-vaccinatie’ kan mensen weerbaarder maken

Indachtig vaccinatie kan bewuste blootstelling aan nepnieuws ook weerbaar maken, menen kenners | Robin van Lonkhuijsen / ANP

Naast de introductie van een speciale overheidsdienst die nepnieuws moet bestrijden, is ook een vorm van 'online vaccinatie' goed om de weerstand tegen nepnieuws te vergroten, stellen kenners tegenover een Britse parlementaire commissie.

Gisteren werd bekend dat Groot-Brittannië een speciaal ‘rapid response team’ wil optuigen om nepnieuws de kop in te drukken voor het de kans krijgt groot te verspreiden over sociale media. Exacte plannen worden op een later moment in het parlement besproken.

Professor cognitieve psychologie Stephan Lewandowsky aan de universiteit van Bristol vertelde een Britse parlementaire commissie dat informatie die eenmaal is opgenomen, zich moeilijk weer laat vergeten. De oplossing is een vorm van vaccinatie, aldus Lewandowsky. Stel mensen regelmatig beargumenteerd bloot aan nepnieuws.

Toon aan hoe zulke informatie wordt verspreid en mensen leren nepnieuws herkennen. “Als we mensen kunnen bereiken voor de desinformatie dat doet, is er bewijs dat ze in staat zijn zulke berichten uit te filteren”, aldus Lewandowsky.

In Nederland werd vorig jaar het leren herkennen van nepnieuws in spelvorm geïntroduceerd, door de rollen om te draaien: doel van het spel is zoveel mogelijk mensen op het verkeerde been te zetten en te manipuleren door keuzes te maken.

Andere sprekers voor de commissie wezen op de rol die in het bijzonder Facebook heeft gespeeld: het platform toonde vooral berichten die de mening van gebruikers bevestigden. Op Facebook zijn mensen blind geworden voor informatie waar ze het mee oneens zijn, stellen ze.

Facebook heeft beterschap beloofd en draait inmiddels aan de algoritme-knoppen waardoor betrouwbare bronnen hoger in de nieuwsfeed komen. De nieuwsfeed is na recente wijzigingen bovendien minder belangrijk geworden: Facebook gaat updates van vrienden en kennissen voorrang geven boven nieuws, met ingrijpende gevolgen voor uitgevers die hun focus net naar Facebook hadden verlegd.

Volgende maand zullen ook bestuurders van Facebook, Twitter en Google met de commissie spreken, aldus vaksite Press Gazette.

Bekijk meer van

Praat mee

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Marjolein Slats, waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Karin Bais

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.