— donderdag 6 juni 2019, 11:51 | 1 reactie, praat mee

‘Nepnieuws groot probleem, dat journalisten moeten fiksen’

Pew Research Center

Nepnieuws is een groot maatschappelijk probleem en het is aan journalisten om er iets tegen te doen. Dat is een belangrijke conclusie na onderzoek door het Pew Research Center onder ruim 6100 Amerikanen.

Van alle uitdagingen waarmee de Verenigde Staten zich geconfronteerd zien (terreur, illegale immigratie, racisme e.d.) vindt de helft van de ondervraagden nepnieuws een “erg groot probleem”. Ruim de helft (54 procent) wijt afgenomen onderling vertrouwen aan nepnieuws en een nog grotere groep (68 procent) zegt dat nepnieuws het vertrouwen in de overheid ondergraaft.

Democraten en Republikeinse aanhangers hebben weinig vertrouwen in hun wederzijdse nieuwsbronnen. Republikeinen zien meer nepnieuws en vinden bovendien dat journalisten het meest aan nepnieuwsproductie doen.

Overigen geeft een minderheid van 36 procent journalisten de schuld van het ontstaan van nepnieuws, maar een ruime meerderheid (53 procent) kijkt wel naar onze beroepgroep voor de bestrijding ervan. Achter nepnieuws worden door respondenten twee voornaamste redenen vermoed: simpelweg geld verdienen of een politieke agenda pushen.

Mensen die zichzelf als politiek zelfbewust omschrijven zijn bij nepnieuws eerder geneigd zelf aan feitencontrole te doen. Wie minder geïnteresseerd is in politiek vindt de barrage aan nepnieuws eerder een reden om het te negeren of to tune out, zoals Pew het omschrijft.

Amerikanen die nepnieuws op sociale media tegenkomen (en wéten dat het onwaar is) negeren zulke berichten in 58 procent van de gevallen. Een kleine groep klinkt soms in volle bewustzijn door en 76 procent zegt weleens een nieuwsbron of individu te hebben geblockt omdat ze die van het verspreiden van nepnieuws verdenken.

Jongere Amerikanen en zij die veel op sociale media actief zijn hebben minder moeite met het fenomeen nepnieuws en denken bovendien dat het wel meevalt met de directe invloed op het democratische proces. Ze denken wel - net als respondenten in andere leeftijdscategorieën - dat het nepnieuwsprobleem in de toekomst zal groeien.

In alle groepen leeft het gevoel dat nepnieuws moet worden aangepakt. Meer bij Pew Research Center

Praat mee

1 reactie

Sander van Kasteren, 7 juni 2019, 13:24

Even kort door de bocht ervan uitgaande dat de Nederlandse markt overeenkomt met de Amerikaanse.. Ik vind de conclusie bijzonder. ‘Wij’ moeten het probleem oplossen terwijl ook al jaren de oplages van kranten dalen en vrijwel iedere journalistieke redactie wat betreft mankracht en financiën ernstig onder druk staat. Mensen verwachten wel kwaliteitsjournalistiek, maar zijn klaarblijkelijk niet bereid ervoor te betalen. Hoe wil je dan onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek garanderen?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.