mgm nvj maart

— donderdag 16 februari 2012, 11:08 | 0 reacties, praat mee

Neem regionale kranten serieus!

Opnieuw vallen er bij de regionale kranten harde klappen. Bij de uitgevers van de regionale dagbladen, Wegener en TMG, zijn forse bezuinigingen aangekondigd, die zelfs de onafhankelijkheid van de titels bedreigen. Evident is dat regionale kranten een belangrijke maatschappelijke en publieke waarde vertegenwoordigen en nog steeds enorm worden gewaardeerd. Dat blijkt ook wel uit de spontane publieksacties bij diverse Noordhollandse gemeenten en uit de reacties vanuit de lokale en regionale politiek. Maar tegelijkertijd maakt de NVJ zich ernstig zorgen, stelt algemeen secretaris Thomas Bruning. ‘De belangrijkste reden voor de publiekswaardering, lijkt te worden miskend door de uitgever van de krant.’

Laatste wijziging: 2 maart 2012, 11:33

Als bewoner van een dorp of stad wil je dat het nieuws dat jou bezighoudt, wordt gesignaleerd. Wat komt er uit die fabriekspijp? Heb ik ook een vuurwerkdepot om de hoek? Welk restaurant moet ik bezoeken en welke optreden mag ik niet missen? Je wilt ook dat het doen en laten van de door jou gekozen raadsleden wordt gevolgd en kritisch wordt bekeken of het privacybeleid van jouw gemeente wel in orde is.

Daarvoor zijn betrokken journalisten nodig, die midden in de regio staan. Die betaald worden om kritisch en onafhankelijk de vragen te stellen, die jij als buurtbewoner ook zou willen stellen. De plannen van de uitgevers Wegener en TMG, die regionaal actief zijn, gaan een andere kant uit. Zij zoeken in onze beleving hun heil in bezuinigen en het overeind houden van rendementen. Dat is wat ons betreft een korte termijn oplossing.

Natuurlijk is het goed dat uitgevers onderkennen dat het nieuws steeds meer digitaal wordt bekeken. Maar bij de overgang van papier naar digitaal zal de lezer serieus genomen moeten worden.

Als je nu via Ipad/Iphone -apps en andere digitale middelen serieus waarde toevoegt voor de lezers van je krant, met snel 24 uur nieuws en achtergronden uit de regio, dan kan je straks misschien naar een lagere frequentie voor je krant en daarmee besparen op druk en distributie.

Maar om je lezers mee te krijgen in deze beweging zal je juist ook de meerwaarde moeten blijven bieden van waardevol regionaal nieuws en service. Door nu de redacties verder uit te kleden of hun regionale identiteit te ontnemen, kan je dat niet waarmaken. De signalen, die wij krijgen van de redacties wijzen erop dat steeds meer vanachter het bureau moet worden gewerkt. Er moet hogere productie worden gedraaid en er moeten grotere gebieden worden bestreken.

Dat gaat op den duur ten koste van de kwaliteit en onafhankelijkheid. En juist voor die kwaliteit, die de regionale bladen nu bieden, wil het publiek best betalen.

De lezer is niet gek. De meerwaarde van de regionale uitgaven zit op de redacties. Wij vinden dat die meerwaarde niet wordt onderkend in de huidige plannen van de regionale uitgevers Wegener en TMG.

De bal ligt in de eerste plaats bij deze grote concerns, die aan de band lijken te lopen van hun aandeelhouders. Zij zullen in hun doen en laten moeten tonen dat journalistiek werk voorop blijft staan. Dan hebben zij ook recht van spreken richting (lokale en regionale) politiek om dit mooie en belangrijke publieke product overeind te houden. Want ook de politiek, die nu hamert op het publieke belang van de regionale uitgaven, zou met meer over de brug moeten komen dan mooie woorden. Dus, burgermeesters, wethouders en raadsleden, beloon een regionale uitgave met een serieus advertentiebudget, denk na over vormen van fiscale steun, die de onafhankelijkheid van de uitgave respecteert, maar wel de publieke functie van de dagbladen en webproducties overeind houdt. Een belangrijke maatschappelijke lokale en regionale functie staat op de tocht. Daar moeten we gezamenlijk voor vechten.

Thomas Bruning is algemeen secretaris NVJ

Bekijk meer van

regionale journalistiek

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.