word studentlid

— donderdag 16 februari 2012, 11:26 | 0 reacties, praat mee

Eigen identiteit HDC-titels essentieel

Het is onrustig op de redacties van de kranten HDC Media, stellen de hoofdredacteuren Jan Geert Majoor en Geert ten Dam. ‘Dit wordt gevoed door de ongerustheid over de nieuwe plannen die het concern waartoe we behoren, de Telegraaf Media Groep, heeft ontvouwd voor de komende vijf jaar. Want daarmee wordt een eind gemaakt aan een tot op zekere hoogte zelfstandig opererend HDC Media’.

Laatste wijziging: 23 februari 2012, 11:06

Over samenwerking gesproken: HDC Media is het schoolvoorbeeld van efficiënt samenwerkende media-activiteiten. We hebben de afgelopen vijf jaar als samenwerkende krantentitels mooie winsten behaald, die hoger liggen dan het gemiddelde in de branche. Daar hebben we wel grote offers voor gebracht: we hebben in die periode afscheid moeten nemen van de helft van onze medewerkers.

Maar er staat nu dan ook een zich ontwikkelend regionaal mediabedrijf dat een aantal kranten uitgeeft, online-activiteiten uitrolt en publieksevenementen organiseert. Dat een eigen strategie heeft ontwikkeld die onze leidende rol op die terreinen bevestigt en verstevigt en waarbij de onderlinge samenhang van al die activiteiten essentieel is. De regionale identiteit van ons bedrijf, ons werk en onze producten is essentieel en hoort vanzelf te spreken. Regionale media hebben een totaal andere functie en rol dan landelijke media. Onze lijnen met de achterban zijn kort en rechtstreeks. De lezers voelen zich lid en net als de zakelijke klanten ontmoeten zij onze medewerkers ook bij allerhande sociale activiteiten. Daar hoort ook een eigen profiel bij, dat een zo breed mogelijk publiek aanspreekt. Landelijke media zoeken juist daar het onderscheid. Dat gaat al snel schuren.

Onze medewerkers, of ze nu op de redactie werken of bij afdelingen als oplage en commercie, voelen een grote verbondenheid met de rol die we spelen in onze eigen leefomgeving (denk aan Jossef en bijvoorbeeld onze lokale inzamelingsacties voor de voedselbanken).

De koepel die HDC Media vormt over onze werkzaamheden heen, is een solide uitgangspunt voor verdere ontwikkeling en groei. Vanuit die positie is samenwerking binnen TMG voor ons vanzelfsprekend, tot op zekere hoogte.

Nu al, terwijl het nieuws nog vers is, komen er lezersreacties binnen die waarschuwen voor een toekomst die nadrukkelijker door het TMG-concern wordt bepaald. Deze lezers delen ook onze zorgen. Wij houden van al onze lezers, onze lezers houden niet altijd van ons, want we schrijven wel eens dingen waar ze het niet mee eens zijn. Dat laten ze ons ook meteen weten en zo hoort het ook. Toch, zij lezen onze regionale kranten niet voor niets.

Met onze lezers en zakelijke klanten en partners, onze achterban, willen we doorbouwen aan de toekomst op een manier die past bij het regionale karakter van ons bedrijf en de producten: kranten, websites, mobiele platforms en publieksevenementen.

Vandaar dat de hoofdredactie met de redactie en de rest van ons bedrijf de onrust en de ongerustheid over de toekomstplannen deelt.

Jan Geert Majoor en Geert ten Dam zijn de hoofdredacteuren van HDC Media, uitgeverij van het Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, De Gooi- en Eemlander, het Noordhollands dagblad met 8 titels, de IJmuider Courant, alphen.cc en Almere Vandaag.

Bekijk meer van

regionale journalistiek

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.