Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde stopt met reclames van farmaceutische industrie
Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) is met ingang van het nieuwe jaar gestopt met het plaatsen van advertenties van de farmaceutische industrie. Het gaat met name om reclames voor geneesmiddelen en nascholingen.
Dat meldt hoofdredacteur Marcel Olde Rikkert deze maand in zijn hoofdredactioneel. Volgens Olde Rikkert komt momenteel nog 10 procent van de omzet NTvG uit reclames. “We streven nu naar meer objectieve geneesmiddelinformatie. En dat kan. De succesvolle coronavaccins hebben hun weg heel snel gevonden. Zonder reclame, maar gewoon door de grote maatschappelijke vraag, onafhankelijke toetsing van het door farma geleverde effectiviteitsbewijs en onafhankelijke weging van de klinische relevantie daarvan.”
Olde Rikkert geeft lezers van zijn redactioneel verder de tip mee om het boek Het pijnstillerimperium te lezen, voor iedereen die meer te weten wil komen over de verwevenheid van geneesmiddelreclame, wetenschap en zorg. Het boek verhaalt over de Amerikaanse familie Sackler, die steenrijk werd door opiaten als pijnstillers te pushen.
Praat mee