Moeizaam eerste kwartaal TMG
Uitgeverij Telegraaf Media Groep (TMG) ziet op basis van ervaringen bij het Haarlems Dagblad perspectieven om andere regionale dagbladen ook te voorzien van een betaalmuur voor premiumcontent. Het meldt dat in een zogeheten trading update over het eerste kwartaal van 2104. Daarin meldt het concern ook een daling van zowel omzet als een stijging van verkoopkosten. Het genormaliseerd EBITDA-resultaat daalde daardoor van 9,9 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2013 naar 7,6 miljoen euro dit jaar - een forse daling van ruim 23 procent. De opbrengsten daalden met 5,1 procent naar 124 miljoen euro. Onderdelen die TMG heeft beëindigd (sociale netwerksite Hyves) of in de etalage heeft gezet (zoals datingsite Relatieplanet) tellen niet mee in de resultaten. TMG had volgens eigen zeggen ook in het eerste kwartaal te kampen met de moeilijke economische omstandigheden.
Zowel de advertentie- als de oplage-inkomsten zijn gedaald. De strategie om meer vrijheid tot individueel ondernemerschap te bieden, lijkt succesvol: een iPad-actie bij de Telegraaf leverde het bedrijf ruim 50 duizend combinatieabonnementen op. TMG wil regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen en lokaal nieuwsplatform Dichtbij.nl verder integreren. Plannen daartoe zijn in voorbereiding, aldus het concern.
Het kostenbesparingsprogramma, dat al geruime tijd loopt, heeft effect. De bedrijfslasten daalden ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met 4,5 miljoen euro naar 116,5 miljoen. Er verdwenen 87 voltijdsbanen. Bij het bedrijf zijn - als naar de voortgezette activiteiten wordt gekeken - nog 2.425 voltijdsbanen.
De kostenbesparingen zullen vooral in de tweede helft van dit jaar zichtbare vruchten afwerpen, stelt TMG. Ook zal het via extra promotieactiviteiten proberen “de aanhoudende druk op de oplage- en advertentieinkomsten zoveel mogelijk te minimaliseren.”