NVJ compleet lid

— woensdag 30 april 2014, 10:14

Moeizaam eerste kwartaal TMG

Uitgeverij Telegraaf Media Groep (TMG) ziet op basis van ervaringen bij het Haarlems Dagblad perspectieven om andere regionale dagbladen ook te voorzien van een betaalmuur voor premiumcontent. Het meldt dat in een zogeheten trading update over het eerste kwartaal van 2104. Daarin meldt het concern ook een daling van zowel omzet als een stijging van verkoopkosten. Het genormaliseerd EBITDA-resultaat daalde daardoor van 9,9 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2013 naar 7,6 miljoen euro dit jaar - een forse daling van ruim 23 procent. De opbrengsten daalden met 5,1 procent naar 124 miljoen euro. Onderdelen die TMG heeft beëindigd (sociale netwerksite Hyves) of in de etalage heeft gezet (zoals datingsite Relatieplanet) tellen niet mee in de resultaten. TMG had volgens eigen zeggen ook in het eerste kwartaal te kampen met de moeilijke economische omstandigheden. Laatste wijziging: 30 april 2014, 12:15

Zowel de advertentie- als de oplage-inkomsten zijn gedaald. De strategie om meer vrijheid tot individueel ondernemerschap te bieden, lijkt succesvol: een iPad-actie bij de Telegraaf leverde het bedrijf ruim 50 duizend combinatieabonnementen op. TMG wil regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen en lokaal nieuwsplatform Dichtbij.nl verder integreren. Plannen daartoe zijn in voorbereiding, aldus het concern.

Het kostenbesparingsprogramma, dat al geruime tijd loopt, heeft effect. De bedrijfslasten daalden ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 met 4,5 miljoen euro naar 116,5 miljoen. Er verdwenen 87 voltijdsbanen. Bij het bedrijf zijn - als naar de voortgezette activiteiten wordt gekeken - nog 2.425 voltijdsbanen.

De kostenbesparingen zullen vooral in de tweede helft van dit jaar zichtbare vruchten afwerpen, stelt TMG. Ook zal het via extra promotieactiviteiten proberen “de aanhoudende druk op de oplage- en advertentieinkomsten zoveel mogelijk te minimaliseren.”


Meer bij Telegraaf Media Groep

Bekijk meer van

TMG

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.