mgm nvj maart

— vrijdag 6 december 2013, 08:30 | 0 reacties, praat mee

Modeschrijvers kunnen nu diploma halen

Na de sportjournalisten en de popschrijvers zijn nu de mode­scribenten aan de beurt. Onder auspiciën van de Fontys Hogeschool in Tilburg beginnen in januari vijftig mensen in Amsterdam aan de cursus modejournalistiek, die in een mum van tijd was volgeboekt. Laatste wijziging: 17 april 2014, 12:40

Fontys werkt daarbij steeds samen met de redactie van een bekend blad, respectievelijk Voetbal Inter­national, Oor en nu Grazia. De or­ga­ni­satie is dit keer in handen van de dames van tekstbureau Mevrouw Van Dale, Barbelijn Bertram en ­Elleke van Duin. Ze maken de reader, regelen de excursies en de gastsprekers.

Van Duin: ‘De cursisten komen in negen bijeenkomsten in aanraking met alle journalistieke genres. Die krijgen ze aangereikt door gastsprekers die met mode bezig zijn, zoals bijvoorbeeld Hilmar Mulder van Grazia. En we nemen de cursisten mee naar bijzondere plekken en bijeenkomsten, zoals de Amsterdam Fashionweek.’

Ondanks dat iedereen zich kleedt, de modebranche enorm is en de belangen evenredig groot, telt Nederland vreemd genoeg weinig fulltime modejournalisten. ‘Ik denk niet meer dan vier’, zegt Van Duin. Er zijn wel steeds meer invloedrijke bloggers. Modemerken kunnen daar niet meer om heen. Tijdens de cursus is er daarom ook aandacht voor bloggen. Een modeblog schrijf je niet zo maar, aldus Van Duin. Veel bloggers beperken zich nu tot foto’s. ‘En die zouden best eens een cursus schrijven kunnen volgen.’

Hoogst bereikbare doel in de modejournalistiek is natuurlijk op de eerste rij zitten bij de grote modeshows. De glamourkant trekt. Maar Van Duin gaat ook aandacht besteden aan de schaduwkanten van de mode-industrie. Bijvoorbeeld de lage lonen, de slechte arbeidsomstandigheden. Of de recente beelden van het martelen van konijnen bij de productie van angorawol.

Na negen weken gaan de cursisten met certificaat huiswaarts om zich vervolgens te ontpoppen als concurrenten van onder andere… Van Duin. Die kan daar wel om lachen, ook al constateert ze dat de arbeidsmarkt verre van ideaal is. ‘Barbelijn en ik lopen al weer wat jaartjes mee. Die ervaring zal hopelijk ook nog wel tellen. Dus wij zijn niet bang voor onze positie.’ O ja, gratis is de cursus niet. Het vergt een investering van 750 euro.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.