Mobiele nieuwsconsumptie neemt toe
Dat de veranderingen in de journalistiek snel gaan wisten we al, maar de gevolgen worden ook steeds duidelijker en er staan nieuwe veranderingen op stapel. Dat blijkt uit het derde Digital News Report van Reuters Institute, gebaseerd op achttienduizend respondenten in tien landen. Een van de conclusies uit het rapport is dat zo'n 36 procent van de 18 tot 24-jarigen in alle tien de landen de smartphone gebruikt als primaire toegangspunt voor nieuws. Print- en omroepbedrijven hebben stappen gezet om de veranderingen die mobiele nieuwsconsumptie teweegbrengen het hoofd te bieden en slagen daar in, maar sommige media doen dat beter dan andere. Zo laten mediabedrijven in Groot-Brittannië, Denemarken, Finland en Duitsland goede resultaten zien, terwijl Amerika en Japan achterblijven.
Een andere conclusie uit het rapport is dat er niet veel behoefte is om te betalen voor nieuws. Ondanks het toenemend aantal betaalmuren betaalt slechts een enkeling voor digitaal nieuws, gemiddeld elf procent. In Groot-Brittannië gaat het bijvoorbeeld om zeven procent, in Amerika elf procent, Finland veertien procent en Brazilië 22 procent.