word studentlid

— zaterdag 19 mei 2012, 11:12 | 0 reacties, praat mee

Met schetsblok en potlood dichterbij het verhaal

Met schetsblok en potlood dichterbij het verhaal

The Cartoon Movement omschrijft zichzelf als ‘The Internet’s #1 publishing platform for high quality political cartoons and comics journalism’. Je zou denken dat dit een Amerikaans initiatief is, maar Nederlanders hebben dit platform opgezet. Hoofdredacteur Tjeerd Royaards legt uit wat er zo waardevol is aan deze nieuwe vorm van journalistiek. Laatste wijziging: 14 februari 2013, 16:28

Wat is de meerwaarde van een getekende documentaire boven een geschreven verslag of een gefilmde reportage?

‘Ik geloof heel erg in de kracht van de visuele boodschap. Deze heeft in veel gevallen een grotere impact dan (alleen) woorden, en blijft bovendien langer hangen.

De meerwaarde van een getekende reportage boven een film- of fotoreportage is dat stripjournalistiek meer vrijheid biedt en een intiemer verhaal kan vertellen. Intiemer, omdat een potlood en schetsblok minder inbreuk maken, zodat je dichter bij de mensen en hun verhaal kan komen.

Ook heeft de stripjournalist de vrijheid om zichzelf een rol in het verhaal te geven. Deze vrijheid heeft overigens wel een keerzijde: het gevaar bestaat dat de stripjournalist een te subjectief verhaal vertelt. Dit gevaar schuilt niet alleen in de rol die de tekenaar zichzelf toebedeelt, maar ook in hoe hij of zij het verhaal verbeeldt: met een potlood heb je nog meer creatieve vrijheid dan met foto’s of video om de waarheid naar je eigen hand te zetten.

Dus de integriteit van de journalist is belangrijk, zoals dat eigenlijk voor alle vormen van journalistiek geldt. Als aan deze voorwaarde voldaan is dan biedt de journalistiek strip een unieke vorm van onderzoeksjournalistiek of achtergrondreportage.’

Wat kunnen nieuwe media aan de stripjournalistiek toevoegen?

‘Een nadeel van de journalistieke strip voor de gedrukte media is dat deze veel ruimte inneemt. Daarom worden veel stripreportages als stripboek uitgebracht.

Maar het internet biedt natuurlijk ook ruimte voor getekende verhalen. Als hoofdredacteur van The Cartoon Movement ben ik ervan overtuigd dat in de toekomst van de media een belangrijke (zo niet de belangrijkste) rol is weggelegd voor het internet. Gezien de manier waarop jongeren nieuws consumeren, en gezien de opkomst van tablets, kan stripjournalistiek best wel eens een zeer populaire nieuwe mediavorm worden.

De stripjournalistiek biedt ook nieuwe mogelijkheden. Omdat je eigenlijk alleen een potlood nodig hebt, heb je veel makkelijker toegang tot plekken en mensen waar je met filmcamera of fototoestel niet in de buurt kan komen.

Een van de reportages die wij dit jaar gepubliceerd hebben gaat over Crisis Pregnancy Centers, religieuze zwangerschapscentra in de Verenigde Staten die vrouwen door mis­informatie en vertragingstactieken proberen te weerhouden van een abortus. De stripjournaliste in kwestie (Susie Cagle) is undercover gegaan en vertelt in beelden haar verhaal.
Internet biedt niet alleen meer ruimte voor stripjournalistiek, het biedt ook technologische kansen om de strip te verrijken of op een andere manier te presenteren. Bijvoorbeeld door video of audiofiles aan de strip toe te voegen; of door af te wijken van de traditionele indeling van de strip in pagina’s met verschillende panelen.

Binnen de stripjournalistiek is nog maar een handvol mensen hiermee aan het experimenteren, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend.’

http://www.cartoonmovement.com/

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.