persveilig seminar

— maandag 7 maart 2022, 10:44 | 0 reacties, praat mee

Mediahuis België besluit tot indexering freelancetarieven; papieren krant verder onder druk

Het Medahuis-hoofdkantoor in Antwerpen | ANP

Thomas Leysen, grootaandeelhouder en voorzitter Raad van Bestuur van uitgeverij Mediahuis, zegt in een interview met dagblad De Morgen dat de uitgeverij er goed voor staat, maar dat de papieren krant in de toekomst "verder terrein moet prijsgeven". De uitgeverij heeft in België besloten de tarieven voor freelancers te indexeren. Laatste wijziging: 7 maart 2022, 11:38

“We werven jaarlijks heel wat vaste journalisten aan, maar willen daarnaast een correcte omgang met onze freelancers. Daarom proberen we altijd evenwichtige overeenkomsten met hen af te sluiten”, aldus Leysen.

De Vlaamse journalistenbond VVJ drong vorige maand bij uitgeverijen aan op indexering, met het oog op snel stijgende inflatie en samenhangend verlies van koopkracht.

Leysen: “Van de stijgende inflatie zijn we nog lang niet verlost, vrees ik. Er is niet alleen de grondstoffenschaarste, maar ook die oorlogsdreiging. In België leidt inflatie automatisch tot loonsverhogingen die haar overtreffen. Andere landen kennen dat systeem niet, terwijl het bij ons voor een écht probleem zorgt.”

Er is financiële ruimte voor indexatie. De uitgeverij doet de digitale transitie “bijzonder goed”, constateert Leysen: “Ons model is economisch leefbaar.” De echte groei zit in digitale abonnementen. “Mensen blijken dan tóch bereid om te betalen voor goede journalistiek op digitale dragers.”

Leysen: “Mediahuis boekte in 2021 recordresultaten. De groep ontstond in 2013 na de fusie tussen Concentra en Corelio. Onze omzet was toen minder dan 300 miljoen euro. Dit jaar zullen we eindigen op meer dan 1,1 miljard euro. Dat is natuurlijk vooral het gevolg van onze overnames in Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland. Ons model om kranten om te bouwen tot digitale nieuwsmerken blijkt zeer succesvol.”

Leysen: “Vandaag is Mediahuis niet langer een puur krantenbedrijf, maar een internationaal bedrijf van nieuwsmerken. In heel Europa hebben we er een dertigtal. De voorbije twee jaar vonden die merken allemaal de weg naar groei.”

De uitgeverij streeft niet na dat de papieren krant verdwijnt, maar de realiteit is volgens Leysen dat er titels zijn waarvan de helft van de lezers alleen nog digitaal leest. “Heel veel lezers blijven genieten van de dagelijkse lectuur van hun papieren krant. ­Afgezien daarvan wint het digitale natuurlijk aan belang. [..] Niet de drager, maar de inhoud is belangrijk: onafhankelijke, kwalitatieve journalistiek.”

Volgens Leysen is schaalgrootte het geheim voor succes in tijden van digitale transitie. “Het is niet voor niets dat zoveel mediabedrijven aansluiting zochten bij zowel Mediahuis als DPG Media. Onze laatste overname in Nederland was de krantengroep NDC. Die werd beheerd door een stichting die zelf tot het besluit kwam dat ze noch het geld, noch de expertise, noch de schaalgrootte had om de noodzakelijke digitalisering in goede banen te leiden. Kranten als De Telegraaf en NRC zijn nu robuuste nieuwsmerken. Ze boeren vandaag veel beter dan toen ze nog onafhankelijke titels waren, financiële problemen hadden en in een permanente besparingsmodus zaten.”

Mediahuis investeert in Europese titels via investeringsfonds Pluralis, dat de uitgeverij hielp oprichten. Dat varieert van investeringen in een Poolse conservatieve zakenkrant tot een Slowaakse centrumlinkse uitgeverij. Leysen: “Voor alle duidelijkheid: we schenken geen geld, maar investeren.” Meer bij De Morgen

Bekijk meer van

Thomas Leysen De Morgen

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.