Media vragen publiek om hulp bij onderzoek Instagram-gebruik bij verkiezingscampagnes

De NOS, het datajournalistieke platform Pointer (KRO-NCRV) en De Groene Amsterdammer schakelen de hulp van het publiek in bij een onderzoek naar Instagram-gebruik in aanloop van de Tweede Kamerverkiezingen van 2021.
Dat meldt de NOS op zijn website. De drie journalistieke organisaties verwachten dat de campagnes voor de verkiezingen van volgend jaar zich mede door de coronacrisis voor een groot deel online afspelen. “Daarom vinden we het belangrijk om te weten hoe de platforms waarop de campagnes worden gehouden precies werken. Welke invloed hebben de algoritmes en de manier waarop de sociale media functioneren?”
Pointer, De Groene Amsterdammer en de NOS vragen het publiek een plug-in te installeren in hun browser (de plug-in werkt in Firefox en Chrome). Na installatie schotelt de plug-in, die is gebouwd door de Duitse non-profitorganisatie AlgorithmWatch, een gebruiker drie willekeurig gekozen accounts van politici of politieke partijen voor om te vervolgen.
De plug-in brengt daarna automatisch in kaart hoe vaak posts van die accounts getoond worden en hoe goed ze worden bekeken. “Doen politici met een knoopje los het beter?” vraagt de NOS zich af op zijn website. “En wat prefereren de algoritmes van Instagram: afbeeldingen of tekst?”
De door AlgorithmWatch ontwikkelde plug-in verzamelt volgens de NOS niet meer informatie dan nodig voor het onderzoek. Alleen de journalisten van de NOS, Pointer en De Groene Amsterdammer en AlgorithmWatch hebben toegang tot de verzamelde data, die op uiterlijk 31 december 2021 worden gewist.
Praat mee