— maandag 16 maart 2020, 08:20 | 0 reacties, praat mee

Media passen programmering aan vanwege coronavirus

© Lex van Lieshout / ANP

Diverse media gooien hun programmering op de schop om luisteraars en kijkers de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom het coronoavirus. Het kabinet trof gisteren zware maatregelen om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan. Een overzicht van de veranderingen bij commerciële en publieke media.

NPO komt met extra journaals, aandacht voor jeugd en ouderen
Op televisie zijn er de afgelopen weken al veel extra uitzendingen geweest en dat zal ook de komende weken regelmatig gebeuren, meldt de NPO. De talkshow Op1 gaat vanaf nu zes keer per week uitzenden, van zondag tot en met vrijdag, rond 22.30 uur. Het dagelijkse Goedemorgen Nederland wordt in uitzendtijd verlengd. Ook de talkshows DWDD en Tijd voor Max (dat gaat samenwerken met De Luisterlijn) besteden elke dag op hun manier aandacht aan de ontwikkelingen.

Sinds vorige week wordt het NOS Journaal van 20.00 uur elke dag voor doven en slechthorenden met een gebarentolk uitgezonden op het themakanaal NPO Nieuws.

Omdat de scholen dicht zijn en kinderen vanaf nu vooral veel thuis zullen zijn bereidt de NPO een speciaal educatief jeugdprogramma voor dat zo snel mogelijk elke middag op NPO Zapp live zal worden uitgezonden. Ondertussen blijven het NOS Jeugdjournaal, Het Klokhuis en Schooltv vertrouwde plekken waar de jeugd op de hoogte wordt gehouden. Via NPO Start gidsen we schoolgaande kinderen op een prominente plek door het rijke aanbod van Schooltv, dat nu al volledig online te vinden is, opgedeeld in leeftijdsgroepen.

Ook op de radio verandert er het een en ander. Op Radio 1 worden verslagen van persconferenties live uitgezonden en nieuwsbulletins worden waar nodig verlengd. 3FM gaat elke avond concerten uitzenden van artiesten die als gevolg van de situatie niet kunnen optreden. Daarnaast zal de zender jongeren en ouderen “op afstand met elkaar in contact brengen”. Op de klassieke muziekzender NPO Radio 4 worden concerten uitgezonden van orkesten en componisten die als gevolg van de bijzondere situatie nu niet uitgevoerd kunnen worden. De urban zender NPO FunX brengt verhalen van luisteraars die zich inzetten voor anderen, in het bijzonder zorgverleners. En Radio 5, dat zich richt op 55-plussers, gaat met een telefooncirkel werken, om mensen die zich in thuisisolatie bevinden in contact te brengen met anderen.

Radio 538 steekt iedereen hart onder de riem
Bij Radio 538 willen ze iedereen extra energie geven en een hart onder de riem steken. Daarnaast bieden ze een podium voor artiesten die vanwege alle maatregelen rondom het coronavirus niet kunnen optreden. Luisteraars kunnen verzoeknummers aanvragen voor collega’s, vrienden, familie en onze helden die werken op plekken waar ze hard nodig zijn. Daarnaast is vanaf dinsdag iedere werkdag tijdens de lunch een live-optreden van een artiest te horen én te zien. ‘Live Lunch’ wordt gestreamed via TV 538, Radio 538, YouTube en Facebook.

Er komen extra nieuwsbulletins en relevante gasten in de ochtend- en middagshow.

NBR komt met extra updates
Zakenzender New Business Radio past voorlopig ook de programmering aan. In samenwerking met het grootste ondernemersplatform De Ondernemer worden vanaf maandag 16 maart a.s. dagelijkse verschillende Corona Updates verzorgd, speciaal voor mkb- en zzp-ondernemers.

Dagelijks worden voorlopig, om 8.00, 12.00 en 17.00 uur, door De Ondernemer en New Business Radio speciale Corona Updates gebracht.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.