— donderdag 12 februari 2015, 15:00 | 4 reacties, praat mee

Masterplan voor regiojournalistiek

Om kwaliteitsjournalistiek in de regio te behouden en het bereik te vergroten moeten er gemeentelijke stichtingen (fondsen) worden opgericht. Dat stelt het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in een zojuist gepresenteerd onderzoek aan minister Plasterk. Het is slecht gesteld met de journalistiek in de regio. Online blijken de lokale media de grootste sufferdjes; de offline media (radio, tv, print) brengen nog altijd het meeste nieuws. De consument neemt echter steeds vaker online nieuws tot zich. Om het tij te keren zou er volgens hoogleraar en mede-onderzoeker Henri Beunders (Erasmus Universiteit) ‘bijvoorbeeld’ 2 euro per inwoner (grofweg 34 miljoen) in de stichtingen moeten worden gestopt. Saillant detail: de gemeenten moeten een deel van hun communicatiebudget naar de fondsen overmaken. Laatste wijziging: 19 februari 2015, 11:47

De regionale journalistiek is als gevolg van decennia van bezuinigingen niet langer in staat de taak uit te oefenen die lange tijd vanzelfsprekend leek: het controleren van de macht op lokaal en regionaal niveau. ‘Het is vijf voor twaalf, geweest’.  De papieren dagbladen blijken nog de beste ‘waakhonden’ te zijn, blijkt uit het onderzoek. Ze bevatten bovendien gemiddeld twee tot drie keer meer nieuws dan op hun websites wordt aangetroffen. Gemeentelijke inwoners zoeken hun lokale nieuws echter steeds vaker online.

Nieuwe ‘aanbieders’ zijn vooralsnog niet in staat de gaten te dichten. De onderzoekers roepen de lokale en regionale kranten op hun bereik te vergroten door hun digitale kanalen te voorzien van eigenstandige journalistieke content. Maar de kranten kunnen het niet alleen. De gemeentelijke mediastichtingen moeten daarom journalistieke activiteiten en projecten gaan financieren, met kwaliteit en bereik als maatstaven. Ook het Rijk moet meewerken. ‘Het kan een deel van de financiering van regionale omroepen aanwijzen om regionale en lokale digitalisering te stimuleren waarmee specifieke regionale en lokale content beschikbaar komt’, aldus Beunders.

Het Stimuleringsfonds liet ook onderzoeken hoe gemeenten aankijken tegen lokale en regionale media. Uit een enquête blijkt dat zowel raadsleden (80%) als wethouders (71%) in grote meerderheid vinden dat onafhankelijke lokale en regionale media cruciaal zijn voor het goed functioneren van de lokale democratie. Tegelijkertijd vinden de meeste wethouders en raadsleden dat het college van B&W prima in staat is om het gemeentelijk beleid voor het voetlicht te brengen bij inwoners van de gemeente. Slechts een minderheid van wethouders (23%) en raadsleden (36%) is van mening dat het college van B&W daartoe niet goed in staat is.

Bekijk meer van

regionale journalistiek

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Bob Lagaaij, 12 februari 2015, 16:50

Tel de uitkomsten van het onderzoek van het Stimuleringsfonds bij elkaar op (raadsleden en wethouders vinden onafhankelijke regionale media cruciaal voor het functioneren van de lokale democratie + raadsleden en wethouders vinden dat het college van b en w prima in staat is om het gemeentelijk beleid voor het voetlicht te brengen bij inwoners van hun gemeente) en je kunt voorspellen welke ramp voor een onafhankelijke nieuwsvoorziening gemeentelijke mediastichtingen gaan veroorzaken. Advies: overheid blijf - liefst: ver - weg van de journalistiek maar prikkel - via bijvoorbeeld belastingmaatregelen en ander flankerend beleid, zoals al gebeurt bij de vaste boekenprijs, hoe dubieus in een aantal opzichten ook! - mediabedrijven om te investeren in kwaliteit en onafhankelijkheid.

Bob Lagaaij, 12 februari 2015, 18:52

Ter aanvulling: gemeenten zitten al tot over hun oren in de tekorten, nadat ze zich hebben laten opzadelen met - onvoldoende gecompenseerde - zorgtaken. Al sluit ik niet uit, dat op publiciteit azende bestuurders (in Roosendaal hebben ze zo’n type) graag - en bij voorrang - budget reserveren voor wat publiciteit via het mediafonds.

J.C. Roodenburg, 12 februari 2015, 21:14

Ik heb op Tholen met het plaatselijk betaalde nieuwsblad De Eendrachtbode, voor een paar grijpstuivers per jaar, niks te klagen. De journalisten daar proberen zo professioneel mogelijk te zijn en zitten vooral de politici op de hielen. Grote twijfels heb ik ook voor weer een nieuw fonds om de regionale journalistiek te stimuleren. Gemeenten kunnen beter een afweging maken voor het plaatsen van meer advertenties in professionele journalistieke producten in plaats van in ‘advertentiefuiken’, zoals vaak gratis huis-aan-huis-bladen zijn. Ik krijg sowieso twee ervan in de bus, plus een gratis regionaal magazine. Over al deze producten betwijfel ik of de journalistiek daarmee is gediend. Laat een betaald nieuwsblad dan de headlines op internet zetten en dat men zich voor een paar tientjes per jaar kan abonneren op de krant.

J.C. Roodenburg, 13 februari 2015, 11:35

Nadere verklaring. Met interesse het rapport gelezen over het achteruit hollen van de regionale journalistiek.
Het is al sinds de jaren ’60 zo dat de (betaalde en kwalitatieve) regionale journalistiek onder druk staat vanwege de komst van gratis huis-aan-huis-kranten. Sinds de jaren ’90 door de opkomst van gratis internet en sociale media.
Ik herinner mij nog een opmerking van een collega bij Het Vrije Volk in Rotterdam die stelde dat er in de jaren ’70 nog minstens tachtig (onafhankelijke) journalisten bezig waren in regionale media van de stad Rotterdam en er drie (!) persvoorlichters waren bij de gemeente.
Nu zijn er minstens 80 ‘communicatiemedewerkers’ bij de gemeente en werken er specifiek misschien maximaal tien journalisten op fulltime basis aan Rotterdam. Een enorme verschuiving dus van journalistiek naar pr.
Overigens heb ik in de gemeente Tholen niks te klagen over de regionale onafhankelijke journalistiek. Met name het betaalde nieuwsblad De Eendrachtbode voor enkele tientjes per jaar (jawel, ze bestaan nog in delen van ons land!) zit politici en burgers op de hielen als het gaat om regionale professionele journalistiek.
De oplossing is niet weer in het leven roepen van een ‘stimuleringsfonds’ voor regionale journalistiek. Bovendien gaat dan meteen weer de discussie ontstaan wie er onder moeten vallen en blijven gelden aan de strijkstok hangen voor wie het fonds niet is bedoeld.
Er is maar één oplossing: laten gemeenten het belang van kwalitatieve onafhankelijke persorganen inzien en daar in hun advertentiebeleid naar handelen. En niet alle reclame, advertorials en zelfs koppelingen met ‘een advertentie van ons en in uw blad een mooie reportage’ in gratis huis-aan-huis-kranten aanbieden. Een selectief beleid kan al aardig helpen.
Zo zie ik in de plaatselijke ‘advertentiefuiken’ al aardig wat advertenties van onze gemeente en de provincie staan terwijl die zouden moeten beseffen dat hun uitingen veel meer worden gelezen en vallen zij veel meer op in betaalde dagbladen en nieuwsbladen.
Wat De Eendrachtbode betreft die zal al heel blij zijn als ze van gemeente en provincie voor enkele tienduizenden euro’s méér per jaar aan advertentie-inkomsten krijgen (jawel, ten koste dus van gratis popi-jopie-producten). Voor die tienduizenden euro’s meer kan één professionele journalistieke arbeidsplaats worden behouden en het geeft hem of haar in deze kraamkamer van de journalistiek ook de mogelijkheid om later door te stromen.
Zo ken ik enkele collega’s die zelfs ooit als medewerker zijn begonnen bij De Eendrachtbode thans een mooie positie hebben bij NRC Handelsblad of andere kranten.
Rapporten maken is geen kunst. Wel doen!
 

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.