e learning nvj

— woensdag 9 maart 2016, 09:07 | 0 reacties, praat mee

Markt voor televisiereclame blijft op peil

Wolfgang Kumm / EPA

Er is het afgelopen jaar 965 miljoen euro uitgegeven aan reclame op televisie. Daarvan ging 854 miljoen naar spot (daadwerkelijke tv-reclame) en 111 miljoen aan non-spot zoals billboards, product-placement en programmasponsoring. Het betekent een lichte stijging van de uitgaven vergeleken met 2014, stelt brancheorganisatie SPOT. Laatste wijziging: 9 maart 2016, 09:09

Vooral in de tweede helft van 2015 herstelde de tv-reclamemarkt zich goed, aldus SPOT. Ondanks het gebrek aan grote evenementen zoals de Olympische Winterspelen of het WK Voetbal zijn de inkomsten op niveau gebleven, wat volgens SPOT een blijvend vertrouwen in de kracht van tv-reclame bewijst.

SPOT is verheugd over een grotere diversiteit aan adverteerders (7 procent meer) en merken (3 procent meer)waarvoor wordt geadverteerd.

De groei aan schermen waarop consumenten video kunnen zien betekent een daling van de totale kijktijd op televisie van 4,8 procent. In de groep ouderen bleef de kijktijd gelijk, maar andere groepen kijken minder televisie.

De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, aldus SPOT. Materiaal dat voor televisie werd geproduceerd blijft daarbij wel “een factor van belang”. De nieuwe mogelijkheden leiden ook tot een ander gebruik van het televisiescherm en dragen eraan bij dat de totale schermtijd (via TV-toestel, smartphone, tablet of PC) zal groeien, verwacht SPOT.

Om deze reden is Stichting Kijkonderzoek dit jaar begonnen met het meten van online video. Volledige jaarcijfers over uitgaven op de tv-reclamemarkt bij SPOT.

Bekijk meer van

SPOT

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.