Markt voor televisiereclame blijft op peil

Er is het afgelopen jaar 965 miljoen euro uitgegeven aan reclame op televisie. Daarvan ging 854 miljoen naar spot (daadwerkelijke tv-reclame) en 111 miljoen aan non-spot zoals billboards, product-placement en programmasponsoring. Het betekent een lichte stijging van de uitgaven vergeleken met 2014, stelt brancheorganisatie SPOT.
Vooral in de tweede helft van 2015 herstelde de tv-reclamemarkt zich goed, aldus SPOT. Ondanks het gebrek aan grote evenementen zoals de Olympische Winterspelen of het WK Voetbal zijn de inkomsten op niveau gebleven, wat volgens SPOT een blijvend vertrouwen in de kracht van tv-reclame bewijst.
SPOT is verheugd over een grotere diversiteit aan adverteerders (7 procent meer) en merken (3 procent meer)waarvoor wordt geadverteerd.
De groei aan schermen waarop consumenten video kunnen zien betekent een daling van de totale kijktijd op televisie van 4,8 procent. In de groep ouderen bleef de kijktijd gelijk, maar andere groepen kijken minder televisie.
De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, aldus SPOT. Materiaal dat voor televisie werd geproduceerd blijft daarbij wel “een factor van belang”. De nieuwe mogelijkheden leiden ook tot een ander gebruik van het televisiescherm en dragen eraan bij dat de totale schermtijd (via TV-toestel, smartphone, tablet of PC) zal groeien, verwacht SPOT.
Om deze reden is Stichting Kijkonderzoek dit jaar begonnen met het meten van online video. Volledige jaarcijfers over uitgaven op de tv-reclamemarkt bij SPOT.
Praat mee