word studentlid

— donderdag 14 december 2017, 22:00 | 0 reacties, praat mee

Marieke ‘t Hart hoofdredacteur Jaar; Mercur d’Or voor Luc van Os

De Mercurs 2017 zijn donderdag in Amsterdam uitgereikt. Libelle is de winnaar van de nieuwe prijs Mercur Magazinemerk van het Jaar, Marieke ’t Hart (VROUW) is hoofdredacteur van het Jaar en Luc van Os (CEO Hearst Netherlands) winnaar van de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines. Laatste wijziging: 15 december 2017, 11:33

In totaal werden twaalf Mercurs uitgereikt, de vakprijzen in de magazine mediabranche. Nieuw dit jaar is de Mercur Magazinemerk van het Jaar. De hoofdprijs voor een titel die op meerdere platformen opereert vanuit een 360 graden-visie. Het is een samenvoeging van de Mercur Magazine van het Jaar en de Mercur Mediamerk van het Jaar.

Tevens werd de eenmalige Jubileum Mercur uitgereikt. De longlist bestond uit 27 titels die in de afgelopen negentien jaar Lancering of Magazine/Mediamerk van het Jaar zijn geworden of de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines hebben gewonnen. Iedereen in het vak kon stemmen op zijn of haar ‘all time favourite’. NB Tijdens de Mercurs uitreiking stemmen de aanwezigen op de vijf kandidaten op de shortlist: Donald Duck, Elsevier Magazine, Glamour, Libelle en LINDA. 

De jury onder leiding van Derk Haank maakte de keuze uit het absolute record van 156 inzendingen. Haank: “Serieus werk om die allemaal goed te bestuderen, maar zeer de moeite waard. Er wordt erg veel goed werk gemaakt in ons land. De transformatie is hard gegaan bij de uitgeverijen: magazines zijn echt mediamerken geworden.

Je proeft de uitstekende samenwerking tussen redactie, uitgever, marketing en sales. Ons Nederlandse medialandschap is bovendien mooi gemêleerd, met een mix van grote uitgeverijen, internationale titels met een Hollandse redactie en startups die een heilig geloof hebben in een niche. De jury had pittige discussies over de verschillende categorieën, maar er is eensgezindheid over de uitslag: stuk voor stuk voorbeelden voor de categorie.”


De winnaars op een rij met een korte toelichting van de jury:

Mercur Artdirection van het Jaar: ELLE, ELLE Eten en ELLE Decoration (Hearst Netherlands)
Een buitengewoon mooi vormgegeven magazine: dat is de reden dat je print koopt of cadeau geeft. Helaas is vormgeving vaak een sluitpost, merkt de jury op. De vijf nominaties zijn uitzonderingen, met één uitblinker: origineel, herkenbaar, met humor, eigenzinnig en stijlvol. De jury geeft wegens top artdirection en strak doorgevoerd vakmanschap de Mercur Artdirection van het Jaar aan: ELLE.

Mercur Reportage van het Jaar: ‘Dan ben ik maar een nazi’, Elsevier Weekblad (One Business)
Wat een kwalitatief hoogstaande reportages kreeg de jury dit jaar onder ogen! Ook in 2017 is er nog ruimte in het medialandschap voor goede journalistiek en longreads. De winnaar verrichte desk én field research voor een uitstekende reportage die voor het eerst deze maatschappelijke beweging zó in kaart bracht. De jury prees de moed van de journalist. Petje af, Nikki Sterkenburg van Elsevier Weekblad.

Mercur BeLOFte van het Jaar: Emiel Brinkhuis (Winq – MediaMANsion)
Voor de derde keer wordt een jong talent bekroond met de Mercur BeLOFte van het Jaar. De winnaar krijgt naast een Mercur-beeldje een bedrag van 2500 euro, te besteden aan de eigen ontwikkeling. Dit jaar gaat de hoofdprijs naar een netwerker, duizendpoot en regelneef. Een allround denker, volgens de jury absoluut een belofte voor de sector, de branded content-topper Emiel Brinkhuis van Winq.

Mercur Merkinnovatie van het Jaar: Tina de Musical (Sanoma Media)
Innoveren is hét toverwoord in het vak. En toch… relatief weinig inzendingen. Maar de vier nominaties zijn dik verdiend! De winnaar - volgens de unanieme jury – creëerde een hoge brand awareness onder de doelgroep. De spin-off was een waardevolle uitbreiding van het 360-graden merk en er werd een grote pr-waarde gerealiseerd. Dankzij de originele, naadloos bij het merk passende nieuwe activiteit is de winnaar in deze categorie: Tina.

Mercur Cover van het Jaar: Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands)
De Mercur Cover van het Jaar is terug, en hoe! De jury had een flinke dobber aan deze categorie. De vijf nominaties waren niet zomaar geselecteerd, maar de uiteindelijke winnaar wel. De jury was unaniem en sprak in superlatieven: machtig mooi, kwetsbaar. De bekroning van een lange traditie van uitgesproken en cleane vormgeving. De winnaar is: Harper’s Bazaar, met paralympisch atlete Marlou van Rhijn op de cover.

Aldipress Mercur Lancering van het Jaar: Quest Junior (G+J Media)
Als er érgens positief nieuws is te vinden in de branche, is het wel bij het flinke aantal ingezonden lanceringen. Daar koos de jury vijf toppers uit. De winnaar is een mooi voorbeeld van een geslaagde business case. Een top of the bill campagne en het blad in één keer bij de hele doelgroep bekendmaken. Dat dwingt respect af. Gefeliciteerd, Quest Junior.

Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines: Luc van Os (CEO Hearst Netherlands)
Dit jaar een geheide winnaar: Luc van Os (CEO Hearst Netherlands). Samen met zijn Amerikaanse uitgeverij lukte het om de Nederlandse uitgeefactiviteiten van G+J Media over te nemen. Er ontstaat een unieke uitgeverij met prachtige (licentie)titels. Wat ook meetelde is zijn frisse manier van werken in zijn rol als voorzitter van het MMA-bestuur.

Corelio Printing Mercur Hoofdredacteur van het Jaar: Marieke ’t Hart (VROUW – TMG)
In deze categorie dit jaar louter ijzersterke kandidaten; de jury zou hier best vijf Mercurs weg willen geven. Toch is maar één de winnaar: een vakvrouw die haar platform op alle fronten wist uit te bouwen tot een sterk, eigen merk. Met de juiste balans tussen content en commercie en een duidelijk onderscheidend geluid in de volle markt van vrouwenmedia. Een buitengewoon knappe prestatie van: Marieke ’t Hart.

Mercur Magazinemerk van het Jaar: Libelle (Sanoma Media)
Bij deze prijs gaat het om magazinemerken met een 360 gradenvisie. Daar voldoen de genomineerden bijzonder aan! Met stip op één staat voor de jury een merk dat het over de gehele lijn gewoon ontzettend goed doet en mag rekenen op een hoge waardering van de lezers. De ijzersterk uitgewerkte visie van de hoofdredacteur zorgt ervoor dat dit magazinemerk helemaal met zijn tijd meegaat en blijft verrassen en innoveren. De jury maakt een diepe buiging voor de ondernemersgeest van Libelle.

PostNL Mercur Marketingactie van het Jaar: Donald Duck ‘Duckmomentjes’ (Sanoma Media)
Het waren mooie marketingacties van de magazinemerken dit jaar! De winnaar werd een 360-graden marketingactie die de liefde voor het merk uitdraagt en vergroot – ook bij bestaande abonnees. De campagne zette de lezer centraal, was onderscheidend en efficiënt, genereerde veel persaandacht en social media buzz. Goed gedaan, Donald Duck met Duckmomentjes.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.