word studentlid

— zaterdag 25 februari 2012, 10:25 | 2 reacties, praat mee

Managers zonder mediahart

Meer dan honderd journalisten eruit bij Wegener. De regionale kranten van het Telegraafconcern in gevaar. Nog even, en de ooit bloeiende regionale journalistiek in Nederland is verworden tot een handje apps en een paar inlegvellen. Wat een treurig vooruitzicht, vindt voorzitter Hella Liefting van de Nederlandse Vereniging van Journalisten.
Laatste wijziging: 18 maart 2014, 12:16

Natuurlijk, de sector heeft het overal zwaar. Er wordt te weinig verdiend, de aandeelhouders mopperen dat de rendementseisen niet worden gehaald. Het is overal sappelen, schrapen en tegelijkertijd vechten voor een aandeel in de digitale toekomst. Tot dusver zijn vooral de regionale uitgevers nooit verder gekomen dan een simpele strategie: om geld vrij te maken voor het zoveelste e-experiment moeten de kosten omlaag en gaan er dus mensen uit.

Wat het hart van elk mediabedrijf hoort te zijn, waarmee zo’n bedrijf zich onderscheidt van alle andere, is in de hoofden van deze managers verworden tot een kostenpost.
We zijn het punt genaderd – of misschien zijn we er al overheen – dat de bestaande infrastructuur in de media wordt afgebroken, opgeofferd aan een onzekere toekomst waarvan niemand weet of die ooit iets gaat opleveren. Al die spannende apps zijn alleen interessant vanwege hun inhoud, en die moet door vakmensen worden gemaakt. Alle onderzoeken over nieuwsgebruik wijzen uit dat goede journalistiek meer nodig is dan ooit. Nog los van het maatschappelijk aspect is dat ook een keiharde economische noodzaak.

Zolang journalistiek wordt gezien als kostenpost kun je voorspellen dat bedrijven die onder dat adagium opereren, het ook in de digitale wereld niet gaan redden. Daar is kwaliteit en onderscheidend vermogen zo mogelijk nog belangrijker. Succesvolle mediabedrijven die we nu kennen zetten kwaliteit hoog in het vaandel en maken daarmee het verschil.

Een ander, zo mogelijk nog aanvechtbaarder onderdeel van de strategie is de neiging (bij TMG) dan wel het plan (bij Wegener) om zelf een persdienst te beginnen. De achterliggende gedachte is dat daarmee eigen, uniek materiaal ontstaat. Niets is minder waar, zoals leveranciers van eerstelijns nieuws als ANP en GPD uit bittere ervaring weten. De concerns ontslaan journalisten om iets te gaan doen dat elders al prima wordt gedaan, zodat ook daar journalisten moeten worden ontslagen. Of deze leveranciers het hoofd boven water kunnen houden als deze klanten wegvallen is uiterst twijfelachtig. Nog meer afbraak van de infrastructuur.

Managers zonder mediahart en zonder respect voor vakmanschap in de journalistiek zouden niet aan het roer moeten zitten van mediabedrijven. Ze richten ze ten gronde. We zouden allemaal dat grote verslag over wat er echt gebeurd is bij PCM moeten lezen (waarin de ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam concludeert dat directie en toezichthouders van krantenuitgever PCM zich tussen 2004 en 2007 schuldig maakten aan wanbeleid, red.). Vervang hier en daar een naam, en je zit midden in de bittere werkelijkheid van het moment.

Daar moeten we het dus niet van hebben.
Maar waarvan wel? Het zou ongepast zijn de overheid te vragen geld naar managers en aandeelhouders te brengen met zo’n abominabel track record. Aan de andere kant is het even ongepast als de overheid nadrukkelijk de andere kant op blijft kijken terwijl de journalistieke infrastructuur in de regio wordt afgekloven. Kansrijke initiatieven steunen is het minste dat de overheid kan doen, met nadruk op digitaal. Nieuw werk voor al die ontslagen journalisten. De overheid mag dan als eis stellen dat die worden aangestuurd door bevlogen professionals met een journalistiek hart. Dat daar toekomst in zit, is overal om ons heen te zien.

Hella Liefting is voorzitter van de NVJ

De NVJ houdt op 27 februari een debat met de titel ‘Regio in de Uitverkoop’, waarin politici, journalisten, werkgevers en wetenschappers met elkaar in debat gaan onder leiding van Frénk van der Linden. Inloop vanaf 15.00 uur, aanvang 15.30 uur, Mediaplaza, Utrecht (naast Station CS). Aanwezig zijn: Piet Bakker, lector Hogeschool Utrecht, Anouchka van Miltenburg, mediawoordvoerder VVD, Jasper van Dijk, mediawoordvoerder SP,
Janette Luichies, voorzitter sectie dagblad NVJ, Harry de Wit directie TMG, en Truls Velgaard, directie Wegener. Informatie: www.regioindeuitverkoop.nl

Bekijk meer van

regionale journalistiek NVJ

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Freek, 27 februari 2012, 15:50

Wat fijn dat de NVJ ook de hand in eigen boezem steekt. Oh nee, wacht. Want over journalisten zonder ondernemershart moeten we het misschien maar niet hebben. De dichtgetimmerde CAO en de ene hand die de andere wast. De onwil van veelal 45-plus journalisten om te schakelen naar consumentenbehoefte en het tijdsbeeld aan de ene kant en het onvermogen van kranten om deze sierambtenaren te vervangen voor vers bloed. Want dan is de NVJ weer de eerste die voor de poorten naar de maan staat te janken.

Als iets de journalistiek in Nederland gesloopt heeft, zijn het de journalisten zelf. Met de NVJ voorop. Ik leef mee met de mensen die nu aangewezen zijn om deze puinhoop op te ruimen. Zonder hart voor de zaak en de media zouden ze er in ieder geval nooit aan begonnen zijn.

Saskia, 28 februari 2012, 16:47

Nou deze twee meningen van Hella en Freek hoeven elkaar helemaal niet te bijten.

Eens met freek hoor, als frisse dertigerjournalist kan ik wel zeggen dat je onmogelijk aan de bak komt en voor een hongerloontje enorm afstompende opdrachten moet werven, terwijl je de leuke klussen in je vrije tijd kan gaan zitten doen om je cv op te vijzelen, waar die knip en plak veertigers dan voor hun baan in gaan grasduinen. 
‘t was allemaal niet mogelijk geweest als er een manager met hart zat, zo een die dacht hee ik geef die veertigert de bons zodat ik die veelschrijvende dertiger een vorstelijk salaris kan geven. Een manager zonder verstand van de inhoud van zijn blad, ziet dat niet eens als mogelijkheid.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.