Dit doen we in 2025 volgens Peter Vandermeersch

Het Lucas-Ooms Fonds bestaat vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren vroeg het fonds vijftig mediaprofessionals om hun visie op het medialandschap in het jaar 2025. Dat jaartal klinkt ver weg maar is dat eigenlijk niet, zeker gezien de razendsnelle en ingrijpende ontwikkelingen binnen de mediawereld. “Natuurlijk hebben we veel moois om op terug te kijken, maar we blikken bij het 50-jarig jubileum - zoals we altijd hebben gedaan - liever naar de toekomst. Júist nu”, stelt LOF-voorzitter Auke Visser. Villamedia publiceert negen visies uit het boek. Aan het woord is Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC.
NRC kondigde gisteren aan dat het stopt met de papieren krant van maandag tot vrijdag. Op zaterdag zal de papieren editie van NRC natuurlijk blijven verschijnen. Daarmee is NRC de eerste landelijke krant die enkel nog digitaal beschikbaar is in de week. Verwacht wordt dat de vier andere Nederlandse kranten die nog bestaan nu snel zullen volgen. NRC heeft nu 500.000 betalende lezers, bijna twee keer zoveel als in 2015. Nog maar enkele tienduizenden van hen lazen de krant op papier. De grote meerderheid van de lezers leest de krant op smartphones of, zoals dat meer en meer gebeurt, op de binnenkant van de smartbrillen die sedert enkele jaren ook in Nederland erg populair zijn.
‘We zijn blij dat we deze stap kunnen zetten en afscheid nemen van het papier’, aldus de uitgever van NRC. ‘Zoals onze gewezen hoofdredacteur Peter Vandermeersch al tien jaar geleden zei: we zijn niet op de wereld om wit papier zwart te maken, we zijn op de wereld om aan journalistiek te doen’. De voorbije jaren heeft NRC opvallend veel in uitzoek- en onderzoeksjournalistiek geïnvesteerd. ‘Dat bleek nodig. Ook nadat Donald Trump en Mark Rutte hun ambt hadden neergelegd, bleef fake en onbetrouwbaar nieuws onze Facebook en andere social media domineren’, aldus een woordvoerder van het oorspronkelijk Vlaamse Mediahuis, dat intussen een van de sterkste Europese mediagroepen is. ‘Doordat lezers weten dat ze bij ons betrouwbaar nieuws kunnen vinden, zijn ze massaal een abonnement op NRC gaan nemen’.
NRC brengt sedert jaren dat nieuws in woord, maar ook in video en podcasts. ‘De honderden journalisten die zich rond het merk hebben verzameld, kiezen gewoon de beste vorm voor het verhaal dat ze wensen te vertellen’, benadrukt NRC-hoofdredacteur Lamyae Aharouay vanuit haar kantoor op het Rokin, waar de redactie al dertien jaar huist.
Op zaterdag zal NRC zijn papieren editie niet alleen behouden, maar ook versterken. Naast een basiskrant en twee magazines op glanzend papier (een over ‘current affairs’ en een over ’slim leven’) lanceert NRC een nieuw supplement dat enkel buitenlandse thema’s zal behandelen. ‘Daarmee vullen we een belangrijke lacune nu de blik van de Nederlanders steeds meer in zichzelf is gekeerd’, aldus Aharouay. Ze kondigde eerder dit jaar aan dat er met name in India en China tien nieuwe mensen worden in dienst genomen.
De bezorging van de nieuwe zaterdagkrant gebeurt vanzelfsprekend ook per drone.
Praat mee