website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

‘LINDA. moe? Absoluut niet!’

Linda Nab — Geplaatst op maandag 24 september 2018, 10:58

Jildou van der Bijl

Jildou van der Bijl - © Marc de Groot

Interview Na een jaar van bezinning is LINDA. weer helemaal terug. Het magazine viert deze maand uitbundig het 15-jarig bestaan. Villamedia sprak met hoofdredacteur Jildou van der Bijl over het grote succes en de keerzijde ervan. ‘Terugkijkend kun je zeggen: het was onvermijdelijk dat het een keer mis ging.’

Het eerste jubileum dat LINDA. ooit vierde ging als volgt: de redactie maakte een dubbeldikke editie ter ere van het 5-jarig bestaan en hoofdredacteur Jildou van der Bijl gaf een paar interviews. Deze maand viert LINDA. haar 15-jarig bestaan. Daar komt aan te pas: twee dagen feest op het LINDA.festival­, een stuk of 22 nieuwsbrieven, een contentplan waarin tot op de minuut nauwkeurig staat beschreven wat waar gepubliceerd moet worden op social, LINDA.nieuws en LINDA.tv, spectaculaire lezersacties (‘Win een reis naar Kenia met 15 vriendinnen!’) en, uiteraard, een jubileumnummer. Interviews worden gecoördineerd door een PR-medewerker die Van der Bijl – naast hoofdredacteur inmiddels ook creatief directeur – vlak voor het gesprek nog gauw even een vuistdikke persmap onder de arm steekt vol factsheets, cijfers, organogrammen en informatie over jubileumfestiviteiten.

Voilà. De transformatie van een tijdschrift naar een 360 graden merk in de notendop. LINDA. won de afgelopen jaren zo’n beetje alle prijzen die voorradig zijn. Het resultaat van ‘vijftien jaar keihard werken met leuke mensen, die de zin en durf hebben om constant te vernieuwen en te verbeteren’, somt Van der Bijl op. Die toverformule is altijd hetzelfde gebleven. Verder is vijftien jaar later alles anders. ‘Nieuwe technologie heeft ons nieuwe businessmodellen gebracht, nieuwe platforms en nieuwe mensen die daar verstand van hebben. Zo hebben we nu data-analisten in dienst; een YouTube-redacteur; iemand die zich alleen maar bezighoudt met Instagram. Allemaal functies die we een paar jaar geleden nog niet hadden.’

Dat maakt het werk leuker, vindt Van der Bijl. Maar – eerlijk is eerlijk – ook ingewikkelder. ‘We moeten veel harder werken om onze lezers via alle verschillende kanalen te bereiken. Dat we goede content kunnen maken, wisten we al. Maar het gaat erom dat je die content ook op de juiste manier weet te publiceren en distribueren. Daar worden we steeds slimmer in. Ik kreeg gisteren bijvoorbeeld nog nieuwe cijfers op mijn bureau waaruit bleek dat we het grootste magazine-merk zijn op social media. Daar bereiken we tegenwoordig een miljoen mensen.’

Plateaujaar
Maar groot succes heeft vaak een keerzijde. Dat ondervond ook de redactie van LINDA.. Begin 2017 kondigde Van der Bijl samen met zakelijk directeur Mariëlle Arts een ‘plateaujaar’ – een tussenjaar – aan, nadat de ene na de andere medewerker was uitgevallen. ‘We hadden een mijnenveld aangelegd voor het krijgen van een burn-out’, zei Van der Bijl daar destijds over. En dat moest anders. Tijd voor bezinning. Het bedenken en uitvoeren van grote projecten en nieuwe lanceringen werd verruild voor een jaar uitpuffen en ademhalen. En met hulp van coaches werd de bedrijfscultuur minutieus onder de loep genomen.

‘Terugkijkend kun je zeggen: het was onvermijdelijk dat het een keer mis ging’, zegt Van der Bijl nu, anderhalf jaar later. ‘We begonnen LINDA. ooit met een klein clubje perfectionistische mensen. Die trokken op hun beurt weer andere perfectionistische mensen aan. Er is niets leukers dan met elkaar in een soort tienen-klasje te zitten; want dan begrijp je elkaar. Maar perfectionisten vinden het over het algemeen ook moeilijk om grenzen aan te geven. Ze gaan altijd maar door, door, door, en denken dat het nooit genoeg is. Zo is het langzaam in onze cultuur geslopen dat mensen dachten dat ze geen fouten mochten maken. Combineer dat met de exponentiële groei die we hebben doorgemaakt, de opkomst van social media en de telefoons die altijd maar aan staan, en je hebt een kruitvat.’ Ook zelf kon ze haar werk op een ogenblik niet meer relativeren. ‘Ik kon ook geen nee zeggen. Ik nam ook alles mee naar huis en kon er niet meer van slapen.’

Dus werd het tijd voor de noodrem. Gedurende een jaar werden werknemers gecoacht in het aangeven van hun grenzen en leerden ze vaker nee zeggen. Het management werd getraind om transparanter te communiceren. Van der Bijl: ‘Sommige collega’s zijn voor zichzelf heel streng geworden. Die stappen uit Slack en alle App-groepen van werk als ze op vakantie gaan. En dat vinden we nu normaal. Ik wil nog wel eens ’s avonds en in het weekend werkmail versturen, maar ik wil niet dat mensen zich verplicht voelen om me meteen terug te mailen. We willen naar een cultuur waarin het duidelijk is dat dat niet van je wordt verwacht. De leidinggevenden moeten daarin het goede voorbeeld geven. Daarom zet ik er in de mail soms bij: “voor na het weekend”.

Ook werd de redactie in Naarden Vesting, die uit zijn voegen barstte, tijdelijk opgeknipt. De online tak verhuisde naar een pand iets verderop. Van der Bijl: ‘We zaten hier met te veel mensen. We kregen letterlijk geen zuurstof, hadden hoofdpijn en waren snel afgeleid. Dat kon zo niet langer. Het heeft erg geholpen dat we voor iedereen meer ruimte hebben gecreëerd. Dat doet ook iets met je werkplezier.’ In november betrekt de voltallige redactie een nieuw, groter pand in Naarden.

‘Aan de ene kant was het een lastig jaar, want ik houd meer van doorgaan dan stilstaan. Maar het is goed dat we er doorheen zijn gegaan’, concludeert Van der Bijl. ‘Het heeft veel gedaan voor de rust binnen het bedrijf. Het zorgde ervoor dat we weer even konden landen. We hebben geleerd dat het erbij hoort dat mensen fouten maken. Het streven naar het hoogst haalbare is gebleven. Het kunnen accepteren dat het niet altijd lukt, is erbij gekomen.’

Blik op de toekomst
De komende tijd staat LINDA. vooral in het teken van door ontwikkelen. ‘We hebben de laatste jaren veel gelanceerd. Lang niet alles is klaar. We willen eerst wat meer tijd geven aan de dingen die we doen, voordat we, hup, weer achter het volgende aanrennen.’ Voor het einde van het jaar worden LINDA.nieuws en LINDA.tv gefaseerd samengevoegd tot één overkoepelend digitaal platform: LINDA.nl. En LINDA.meiden, dat de frequentie verhoogde naar zes keer per jaar, lanceerde vorige maand een eigen YouTube kanaal. De branded content divisie LINDA.het bureau is binnenkort niet meer alleen de plek waar creatieve campagnes worden bedacht voor op het LINDA.platform, maar ook daarbuiten. En er wordt geëxperimenteerd met samenwerkingen met andere mediapartijen. Zo bracht LINDA. onlangs een documentaire van Jessica Villerius uit met Videoland. Tegelijkertijd blijft de blik op de toekomst. ‘De wereld om ons heen verandert razendsnel. Wij moeten steeds bedenken: wat kunnen wij betekenen voor consumenten? Op welke manier, en op welk platform? Nieuwe technologie moeten we snappen, en we moeten onderzoeken wie wij zijn in combinatie met die nieuwe techniek. Dat is de reden waarom we ooit Layer hebben geprobeerd. Misschien is audio wel een volgende stap. Wat zou LINDA. zijn in audio? Moet het radio worden, of een podcast?’

Moeheid
Wat direct de vraag opwerpt of er niet een keer een punt van verzadiging optreedt. Worden we, na vijftien jaar LINDA. op ieder mogelijk platform, nooit een keer LINDA. moe? Van der Bijl lacht. ‘Daar hebben we natuurlijk onderzoek naar gedaan – want we doen inderdaad veel. Maar uit dat onderzoek bleek dat LINDA. moeheid absoluut niet aan de orde is. Er zijn er maar weinig die alles zien en lezen. De overlap tussen de mensen die dagelijks op LINDA.nieuws zitten en het magazine lezen, is bijvoorbeeld niet zo heel groot. Ik ben ervan overtuigd dat LINDA. vrouwen nog altijd weet te raken en verrassen. En dat we voor hen een gids kunnen zijn in deze snelle, overprikkelde en gefragmenteerde wereld.


LINDA. bestaat vijftien jaar en dat wordt aankomend weekend gevierd op het LINDA.festival in Zaandam, een tweedaags festijn bomvol activiteiten, waaronder een live interview van Antoinnette Scheulderman met Linda de Mol op het grote podium, waarin ze terugkijken op vijftien jaar LINDA. Woensdag verschijnt ook het jubileumnummer van LINDA. Alle ca. 30.000 Linda’s die Nederland telt, mogen op vertoon van hun paspoort een gratis exemplaar afhalen bij de Primera. Klik hier voor het Festival-programma en meer info over 15 jaar LINDA..

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. R Verwer, 29 september 2018, 09:54

    interessant om te lezen. OPvallend: in het stuk over Linda magazine en het perfectionisme en het doordraven en dag en nacht bezig zijn met je werk wordt niet 1x verwezen naar Linda de Mol en haar rol daarin. Zelfs niet op de wijze ‘Linda de Mol heeft daar wel of niet iets mee van doen, met dat perfectionisme’. Een misser… Linda (Nab), vertel!

COP Bladenmaken

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.