Mannenvariant van de LINDA. gelanceerd

Op het dak van de Bijenkorf in Amsterdam is gisteren de LINDA.man gelanceerd, met gasthoofdredacteur Waldemar Torenstra. De mannelijke variant van de LINDA is de nieuwste toevoeging aan het LINDA-imperium, schrijven media. In werkelijkheid experimenteerde LINDA. jaren geleden al met een mannenversie, met de glossy’s MATTHIJS., GULLIT., en DINAND. De reden om nu een nog eens een manneneditie uit te brengen is omdat adverteerders en consumenten er naar blijven vragen.
Mannenbladen zijn doorgaans geen uitblinkers in het tijdschriftensegment. Bart Brouwers, hoogleraar Journalistiek en Media vraagt zich in NRC [betaald, via Blende] af hoe LINDA.man het tot een succes gaat maken. ‘Voor mannen is Linda veel minder een rolmodel dan voor vrouwen’, zegt hij. Volgens oud-Playboy hoofdredacteur Jan Heemskerk maakt dat niet eens uit; ‘de hoofdinkomsten komen toch uit advertenties.’
Hoofdredacteur Jildou van der Bijl maakt zich niet druk. Zij heeft zich al meermaals laten ontvallen dat de reguliere LINDA. maandelijks al 300.000 mannelijke meelezers heeft, en dus stiekem het grootste mannenblad van Nederland is. Als de LINDA.man een succes blijkt, kan het zijn dat er volgend jaar nog een editie verschijnt, anders niet.
Precies volgens het adagium dat het team van LINDA. volgt: successen krijgen een vervolg, uitingen die tegenvallen worden meteen gestopt, zoals onlangs de LINDA. boekenuitgeverij. ‘Boeken zijn we gestopt. Omdat het toch niet zo goed liep als we dachten’, zei Van der Bijl gisteren tegen Roelof Hemmen op BNR.
De uitgeverij leverde te weinig op, afgezet tegen alle tijd en energie die erin werd gestopt.
Praat mee