— woensdag 1 juni 2011, 08:39 | 4 reacties, praat mee

Libelle-model

Laatst hoorde ik op Radio 1 (ja, daar luister ik ook weleens naar…) een discussie over het interview met prinses Máxima ter gelegenheid van haar 40e verjaardag. Te gast waren journalist Joost Niemöller en presentator Henk Westbroek. Het gesprek ging erover dat interviews met leden van het Koninklijk Huis per definitie nooit kritisch zullen worden, omdat we dat nou eenmaal zo met elkaar hebben afgesproken. Of nou ja, met de RVD. Geef het volk brood en spelen, maar geen beleg alstublieft!

Westbroek: ‘Zo’n portret is per definitie een hagiografie, erg vleiend en liefdevol.’ Niemöller beaamde: ‘Het liep lekker soepel door, maar je krijgt voortdurend het gevoel: wat krijg ik niet te zien. (...) Uiteindelijk weet je niks’.

‘En dat is nog niet het ergste’, zei Niemöller: ‘dat is wat ik zie bij meer media. Ik zie het overal. Werkelijk overal. Het moet positief zijn, er moet een quasi-persoonlijk element inzitten, als het maar positief is. En het moeten hapklare brokken zijn. Ik zie het bij Opzij, ik zie het in de Volkskrant, ik zie het bij de NOS. Ik zie het overal en het komt voort uit wanhoop, want iedereen is z’n lezers en kijkers aan het verliezen. En ze denken: nou de Libelle daar wordt veel naar gekeken, dus we gaan de Libelle nadoen.’

Zo. Denk daar maar eens over na. Ik ben er nog steeds mee bezig. En verdomd. Ik kom steeds meer voorbeelden tegen die de opmars van het Libelle-model illustreren. Zo sprak ik een journalist die mij vertelde dat de redactie van de OPZIJ de opdracht heeft gekregen minder problemen en meer appeltaart te bespreken. En zo hoorde ik een aflevering van Premtime waarin Prem Radhakishun verontwaardigd sprak over het dédain van de grachtengordel voor de Libelle-vrouw. Vervolgens besteedde hij de hele aflevering aandacht aan de Libelle-week. Hij is slim, want hij kan hen inderdaad beter omarmen: als alle Libelle-vrouwen luisteren heb je een massa.

En waar de hoop op een massa gloort, verdwijnt het dédain. En onze kritische blik. Wij van de media wachten met open armen op de Libelle-vrouw. En haar mannelijke equivalent. Dat komt omdat wij van de media niet weten waar de aandacht van de consument naartoe gaat. Wij wringen ons daarom in onmogelijk bochten om de attentie vast te houden. De paniek is begrijpelijk. Maar het is niet slim om klakkeloos formules te kopiëren. Ga dus als opinieblad niet opeens taarten bakken. Want dan onderscheid je je niet meer en raakt de lezer pas echt in de war. Een gezellig interview met Máxima is voor één keer leuk. Maar je moet niet iedereen met fluwelen handschoenen aanpakken. Want zelfs de Libelle-vrouw, die heus ook wel eens een krant leest, heeft dat binnen de kortste keren in de gaten. En als zij het aan haar omgeving vertelt, dan heb je straks helemaal geen publiek meer over.

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)is presentator BNR Nieuwsradio”}

Praat mee

4 reacties

Olivier, 1 juni 2011, 17:44

Tsja Joost Niemöller en de zijnen. De hoeders van journalistieke kwaliteit in dat eeuwige baken van papieren rechtschapenheid. Waar de ethermedia eens mee op zouden moeten houden is dit soort types altijd als de maat der dingen in de meda op te voeren. De NRC maakt in de ogen van de meerderheid van ons land een totaal onleesbaar product voor een steeds meer uitdunnend publiek. Dus is Joost Niemöller dan degene die kritiek moet leveren op collega’s?

Wat waarschijnlijk wordt bedoeld met het Libelle effect is het persoonlijk maken van verhalen. Dus in plaats van een verhaal met hoog theoretisch gehalte te laten vertellen door een man in een grijs pak op het Binnenhof vertellen vanuit de optiek van bijvoorbeeld een patiënt. Is dat zo slecht? Nee, echt iedereen die maar een beetje verstand heeft van beeldmedia roept al jaren dat dit de enige manier is om moeilijke informatie over te brengen. Mensen kijken graag naar echte mensen en lezen ook graag over ze.

Dus als de NRC en geestverwanten graag vooral aan een hoog abstratieniveau willen vasthouden net zoals dat in de oude tijden gebeurde, prima. Maar ga niet net doen alsof jij dan briljant bent in plaats van gewoon aartslui en tamelijk arrogant als bij-effect.

Eric, 8 juni 2011, 09:03

@Olivier: Wat heeft Joost Niemöller met NRC te maken?

barbara van erp, 11 juni 2011, 10:57

Hee Frederique, ik ben als redactiemananger van Libelle verantwoordelijk voor de interviews en reportages in Libelle, dus ik wil je bedanken voor alle complimenten voor onze aanpak, maarreh… we hebben recent helemaal geen interview met Maxima gehad. Een paar jaar eerder wel, maar daarin was wegens sterke regie vooraf weinig sprake van kritische vragen stellen. Juist daarom hebben we besloten deze keer eens geen interview maar juist een portret van haar te maken: een dag uit het leven van Maxima. En dan de Maxima als moeder, als gewone vrouw, als privemens. Komt een prinses bij de Hema was de kop. Wel grappig dat dit dan weer terugkomt als gezellig kletsinterview, met dank aan welingelichte bronnen als Westbroek, Niemoller en jijzelf.
Barbara van Erp
Redactiemanager HI
Libelle

Frederique, 18 juni 2011, 03:38

Hi Barbara, om een misverstand uit de wereld te helpen: in mijn column staat niet dat het gaat om een interview in Libelle. Wat er ook niet staat is dat het ging om het interview van de NOS. Bij deze.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.