Later… wil taboe op praten over afscheid doorbreken
Zelden zo nieuwsgierig geweest naar een lancering van een nieuw blad. Vandaag verscheen LATER… Ondertitel: Als ik dood ben. Het lanceringsfeestje in de duinen van Noordwijk aan Zee, zo luidde het persbericht, zou worden opgeleukt met onder andere de TESLA lijkwagen met daarin de primeur van een kistenlijn waar botanisch illustrator Janneke Brinkman het dessin voor tekende, een opblaaskerk voor 150 genodigden, en dansen op Silent Disco uitvaartmuziek. Op de website: ‘Afscheid regelen? Echt; zó leuk kan het zijn.’ In het blad dat inmiddels in de winkel ligt: ‘Ga eropuit met de kist, ‘uitvaartcake nieuwe stijl’ en ‘de grote kisten top 10’.
Je zou bijna denken dat het een lolletje is, doodgaan.
Maar het cynisme verdwijnt wanneer je het verhaal hoort van de vrouw die het heeft bedacht. Ze heet Marlies Bol (48), en na een aanvankelijk slechte prognose in 2014, was ze genoodzaakt na te denken over haar eigen afscheid. Bol krabbelde op, maar een jaar later verongelukte plotsklaps haar 19-jarige zoon en moest het door haar zo zorgvuldig in elkaar gezette draaiboek alsnog uit de kast. ‘Als we met elkaar niet over mijn afscheid hadden gesproken, hadden we Pim niet zo’n prachtig afscheid kunnen geven’, aldus Bol.
Het was de kiem voor dit magazine. Het is de bedoeling dat LATER… eens per jaar verschijnt. Het wordt in eigen beheer uitgegeven, zonder winstoogmerk, en wil het taboe op het praten over het definitieve afscheid doorbreken. Dat doen ze inderdaad, zoals ze zelf zeggen, op een ‘tikkeltje eigenwijze en vrolijke wijze’. Verrassend is dat wel. Er verschenen eerder, vaak eenmalige, magazines over de dood met datzelfde doel – vorig jaar nog hadden we DOOD, met een betraande Katja Schuurman op een stemmig donkere cover. Nodigt toch minder uit dan de gezellige kanariegele Fiat 500 van het televisieprogramma De Kist op de cover van LATER.
Toch zou ik het nadenken over een afscheid, ook na lezing, nog steeds niet ‘leuk’ willen noemen. Maar als je zoals Bol een scenario dat zó zwart is, kunt omzetten in zoiets productiefs, verdien je wel alle lof.
Later…als ik dood ben verschijnt jaarlijks bij Later Media voor €5,95.
Praat mee