foj 2019

— zaterdag 24 december 2016, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Laten we er iets van maken

© Truus van Gog

Of we er een stukje zelfgemaakte cake bij wilden? En wat vers fruit? Nee, dat kostte niets extra en werd met een glimlach geserveerd. Ik zat met een vriendin bij strandtent De Branding in Noordwijk op een ochtend koffie te drinken en we constateerden weer eens hoe makkelijk kwaliteit en goede service zijn. De bediening leek haar werkzaamheden oprecht leuk te vinden. Zij zorgde ervoor dat we ons niet alleen welkom voelden maar ook veel meer bestelden dan we van plan waren.

Liefde voor je vak zit in een heleboel details en verschilt per discipline, maar je voelt en ziet het bijna altijd als iets met aandacht en zorg is gemaakt. Iemand heeft zijn best voor zichzelf of een ander gedaan om ergens iets van te maken.
Je wordt er ook gewoon blij van. Zo werkte ik vroeger naast een fulltime baan in mijn vrije tijd voor het tijdschrift Happinez omdat er duidelijk met bezieling en plezier een blad werd gemaakt. Je ontving bijvoorbeeld een persoonlijk bedankbriefje als je een bijdrage had geschreven. Het was een feest om op zo’n manier te mogen werken.

Het is eigenlijk heel simpel. Als we iets doen waar we van houden is de kans groot dat we er goed in worden. En anderen daar iets voor overhebben. Ik heb honderden boeken gelezen en tientallen uiteenlopende succesvolle mensen geïnterviewd om erachter te komen wat een bruikbaar succesrecept is voor werk en leven. De halve wereld ben ik afgereisd om te begrijpen wat nodig is om te excelleren. Uiteindelijk blijkt het antwoord zo simpel en voor de hand liggend dat ik daarvoor net zo goed in mijn woonplaats koffie had kunnen drinken. Ik haal tenslotte al jaren het voorbeeld van mijn zus aan die als meubelmaker een koffiezaak begon waar ze zelf graag zou willen komen. Inmiddels is het een van de bekendste zaken van de stad.

Of je nou een tijdschrift maakt, een taart bakt, koffie serveert of een bedrijf runt, als er geen liefde in zit gaat het niets worden. Het is dus niet zozeer wat wij besluiten om te doen, maar hoe wij iets doen dat het wezenlijke verschil maakt.
We kunnen pas excelleren als we er echt van houden of er tenminste gepassioneerd over zijn. Het is ook niet iets dat je kunt ‘faken’. Als je er zelf niet in gelooft, zullen anderen dat zeker niet doen.

Scheppen is heilig, schreef auteur Hans Wopereis laatst in zijn blog. Iets maken, dromen omzetten in de stof, zorgt ervoor dat het leven bezield is. Maar loslaten is nog heiliger, aldus de auteur. Het loslaten van onze zekerheden, verhalen en posities om weer ruimte te creëren.

Dit is mijn laatste column voor Villamedia. Ik ben benieuwd wat zich nu aandient. Het was een eer om hier mijn gedachten over ons mooie vak te mogen delen. Wat er in de toekomst in de journalistiek ook gebeurt, daar maak ik me weinig zorgen over. Er zullen altijd verhalen nodig zijn om de wereld beter te begrijpen. Rest mij nog een laatste wens: laten we er allemaal iets van maken.

Bekijk meer van

Dominique Haijtema

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.