— woensdag 18 maart 2009, 09:07 | 5 reacties, praat mee

Laatste dag SXSW: Maar hoe verder?

SXSW Na een week door de gangen van SXSW, een van ’s werelds grootste congres over nieuwe media te hebben gelopen, bekruipt me als praktische journalist de 64.000 dollar vraag: mooi, maar wat nu? Hoe moet de traditionele journalistiek omgaan met al die veranderingen? Laat ik eens eerlijk zijn: als ik het zou weten, zou ik waarschijnlijk geen column voor Villamedia tikken, maar een hippe startup starten, die ook een drinkfeest organiseert in de relaxte clubs van Austin.

Toch, het is mogelijk om het belangrijkste pijnpunt uit de discussies te destilleren. Op het gevaar af dat ik een enorme open deur intrap, is het extreem belangrijk alle hindernissen voor alternatieve distributie weg te nemen. Het geldt voor ons allemaal, maar laten we een TV-voorbeeld nemen: Eric Feng van Hulu.com - een videosite en joint venture van Fox en NBC - geeft aan dat er vorig jaar 14,3 miljard video’s online werden bekeken. De advertentiemarkt daarbij bedroeg 850 miljard dollar en groeit elk jaar 200%, evenals de kwaliteit van de video en de behoefte van de mediaconsument.

Dat is een niet te negeren beweging, en eigenlijk weet elk TV-bedrijf in Nederland dat ook wel. Maar bijna niemand verbindt er ook daadwerkelijk de verstrekkende conclusies aan: over 10 jaar heeft lineaire TV zoals we het kennen, een andere plek. We moeten nadenken over verspreiding via Joost, Boxee, en alle sociale netwerken die we kunnen verzinnen. Radicale keuzes maken over de versimpeling van het auteursrecht, nadenken over wat dat allemaal betekent voor het verhaal dat je wil vertellen. Misschien wel programma’s net wat anders maken.

In een sessie met de BBC werd duidelijk hoe snel de verschuivingen gaan. In de zaal, gevuld met media-geinteresseerden, keek nog slechts 20% live TV. De rest van hen keek allemaal on demand, en slechts on demand. Via digitale kanalen, online, via mobiel. De crux is dat we steeds meer onze mediaconsumptie aanpassen op onze locatie, plek en gedrag en niet andersom. Ik weet dat het lastig is het gedrag van de goeroe’s en nerds te plakken op de toekomst van het algemene publiek, maar het is iets dat we wel serieus moeten nemen. En dat doen we niet. Of in ieder geval niet genoeg.

Ik heb een hekel aan mensen die constant de revolutie uitroepen en de gevestigde orde per definitie als achterhaald beschouwen. Ik ben een overtuigd voorstander van journalistiek en heb nooit geloofd dat blogs de gehele professionele journalistiek gaan vervangen. Of dat crowdsourcen - de wijsheid van velen in een sociaal netwerk - hetzelfde is als onderzoeksjournalistiek.

Maar we moeten niet de fout maken dat het nog wel even gaat duren. Het gaat sneller dan we denken. Veel sneller. Eigenlijk is internet goed en wel 15 jaar bezig, en laat het al diepe groeven achter in alle mediasectoren. In een panel over het auteursrecht verzuchtten enkele toppers uit de muziekindustrie unaniem: “we zullen de wet toch moeten aanpassen aan wat al lang een grootschalige realiteit is. De rest is struisvogelpolitiek.” Voor wie dat niet gelooft is er een aardige remedie: SXSW2010, volgend jaar maart.

Erik van Heeswijk, hoofd Digitaal VPRO

Dit was aflevering 3 in een drieluik over SXSW en de toekomst van de media.
Deel 2 en 1 vind je hier en hier.

Meer uitgebreide en live evenementverslaggeving door Nederlandse aanwezigen vind je op http://sxswnl.posterous.com/.

Bekijk meer van

Praat mee

5 reacties

Torsten Colijn, Site Manager Radio 4, 18 maart 2009, 15:01

Mooi betoog, maar wat houdt je tegen om hiermee aan de slag te gaan?

Jasper Jan de Konink, 18 maart 2009, 15:52

Natuurlijk gaat er steeds meer beeldconsumptie plaats vinden via andere mediumtypes. Maar dat is een erg verbrokkelde omgeving met steeds weer ander umfeld. Dat maakt het voor adverteerders niet erg aantrekkelijk om het beeld te moeten volgen op al die diverse platforms. Het is qua planning een veel te intensieve klus. Bij TV kun je goed ‘getarget’ miljoenen mensen bereiken, uit jouw doelgroep. Dat kan ook op internet, maar dan kost dat veel meer tijd en het is erg lastig om goede informatie te krijgen over je bereik.
Wat voor adverteerders nog meespeelt is dat het ene medium een grotere ‘standing’ heeft en een grotere ‘communicatiekracht’ dan het andere.
Bij het adverteren is de Televisie, met de grote aantallen kijkers en de uitgebreide informatie over die kijkers, de meest ‘safe’ manier om een merk onder de aandacht te brengen. En de kijker zal een merk sneller de A-status geven als ze deze via de televisie tot zich krijgen.
Voor de grote merken is qua branding (naamsbekendheid genereren) TV dan ook bijna altijd ‘leading’ en worden de andere mediatypes ter ondersteuning ingezet.
Dat zal niet snel veranderen is mijn overtuiging en dat beperkt daarmee ook de ontwikkeling van de alternatieven van Lineaire TV.

PS Dat in de betreffende zaal bijna niemand meer gewoon TV kijkt, lijkt me niet erg representatief. Ik zie in het normale leven jong en oud, hip en geek, nog steeds voornamelijk TV kijken. Zijn de bezoekers van SXSW inmiddels in hun eigen ‘social technological myth’ gaan wonen?
Of is in de VS de TV zo beroerd, dat men daar wel gedwongen is om naar internet te vluchten?

Erik van Heeswijk, 19 maart 2009, 01:49

Beste Torsten, ik zal mijn best doen!

Beste Jasper Jan, wijze woorden. Ik ben me er zeer van bewust dat een zaal vol ‘geeks’ geen representatieve steekproef vormen. Maar ik denk dat de getallen al te indrukwekkend zijn om van een vreemde groep te spreken. Ook in Nederland: de video’s van omroepen worden nu al ongelooflijk vaak online bekeken, de NOS bereikt met online video het niveau van een kleine omroep en Uitzendinggemist (ook buiten het web) en RTLgemist groeien als kool. Flesje wijn erop dat over vijf jaar de markt on demand groter is dan lineair?

Jasper Jan de Konink, 19 maart 2009, 10:37

Dat is leuk! Daar wil ik wel een fles wijn op zetten en een etentje erbij wat mij betreft, want ik ben niet zo’n wijndrinker, zonder eten.

Ik neem aan dat je het hebt over ‘advertentiemarkt’ en niet over aantallen kijkers of kijkduur. Maar ook op die fronten ben ik in de volle overtuiging dat lineaire TV keihard zal blijven rulen.
Ook ga ik er van uit dat we het nu even over Nederland hebben, om het simpel te houden. We kunnen dat de reclame bestedingscijfers van Nielsen hierbij gebruiken, waarvan ik mag aannemen dat die dan ook goed beeld geven van de on demand uitgaven aan reclame.

Ik spreek hierbij uit dat op 19 maart 2014 de lineaire markt nog steeds groter is dan de on demand markt. Vele malen groter overigens, maar dat terzijde.

May the best win!

Erik van Heeswijk, 20 maart 2009, 10:36

Beste Jasper Jan,

Ik wilde eerlijk gezegd niet het aantal adverteerders als maatstaf nemen, want als ze conservatief zijn als vandaag wordt het een sleffulfilling prophesy. Bovendien is de online on demand markt nog niet zover met de advertentiewerving en heeft (ook bij on demand Digitale kanalen als mobiel) nog een grote organisatorische achterstand. Om over de vastgeroetse mediabureaus maar te zwijgen.

Ik doelde op het aantal kijkers en kijkminuten. Maar ik ga graag de weddenschap met je aan, omdat ik graag met je van gedachten wissel met een mooi bord eten. Ik boek wel vast een tafeltje in 2014, mag jij met een glas wijn in je handen zeggen dat het inderdaad veel harder is gegaan dan je dacht.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.