foj 2019

— donderdag 25 augustus 2011, 10:41 | 1 reactie, praat mee

Krantenoorlog R’dam gaat nieuwe fase in

Op de markt voor de huis-aan-huisbladen in Rotterdam rommelt het weer aan alle kanten. Enkele jaren geleden schreef ik op deze plaats dat er een krantenoorlog op de advertentiemarkt aan de gang was in de regio Rotterdam. Welnu, die krantenoorlog is nu weer een nieuwe fase ingegaan. De weekkrant De Echo (van de Holland Combinatie, onderdeel van Telegraaf Holding) staat volgens concurrenten op omvallen of wordt zwaar gereorganiseerd. Vriend en vijand zijn het er volgens Hans Roodenburg al jaren over eens dat de papieren Rotterdamse markt voor gratis informatie (zowel huis-aan-huis als via afgiftepunten) veel te vol is.

Eerder dit jaar werd de stekker al gehaald uit de weekbladcombinatie Maasstad De Pers (van Wegener) in Rotterdam, die was ontstaan uit de vroegere huis-aan-huisbladen van Maasstad en de gratis krant De Pers.
Contracten met journalisten bij De Echo zijn beëindigd of worden voor een beperkte periode verlengd. Directeur Roy Keller van de Holland Combinatie: ‘Neem maar van mij aan dat wij ook volgend jaar nog in Rotterdam uitkomen. Je gelooft toch niet dat kranten binnen het Telegraaf-concern op omvallen staan?’

Dit vuurtje wordt volgens hem door concurrenten opgestookt. ‘Wij hebben ons niet meer ingeschreven voor een nieuw advertentiecontract van de gemeente Rotterdam, dat wij,  ook voor onszelf verrassend genoeg, drie jaar terug binnenhaalden. Wij zijn ons nu aan het oriënteren hoe we onze krant in Rotterdam goedkoper kunnen uitbrengen, méér interessante dingen voor de lezers kunnen brengen en hoe we beter gebruik kunnen maken van internet. Ergens aan het eind van het jaar denken wij daarover beslissingen te nemen.’
Echter journalisten weten mij te melden dat De Echo anderhalf miljoen euro per jaar verlies maakt, met name in de regio’s Rotterdam en Utrecht. De Echo in Rotterdam is nog maar drie jaar terug op de plaatselijke markt gekomen nadat het Telegraafconcern een groot contract met de gemeente Rotterdam binnenhaalde – volgens kenners dankzij onderbieding – voor het plaatsen van wijkinformatie (de zogenoemde Stadskrant) in het huis-aan-huisblad. Dat contract loopt per 1 november af.

Sinds april heeft opnieuw een openbare aanbesteding plaatsgevonden onder de uitgeverijen in de stad Rotterdam. Gezien de verliezen die De Echo draait heeft de krant zich al niet meer ingeschreven. Het contract gaat per 1 november naar De Havenloods/Het Zuiden (Wegener). Volgens een gemeentelijke woordvoerder ‘zijn we nu zelfs goedkoper uit’ en betalen we minder dan een miljoen per jaar. Als ik het precies wil weten, moet ik een beroep doen op de Wet openbaar bestuur (Wob).
De consequentie is dat De Echo zwaar moet bezuinigen om de nu nog oplopende zware verliezen te verminderen. Onder de journalisten in Rotterdam, ook die van het eerste uur van De Echo, gaan twee scenario’s: 1. de huisaanhuiskrant wordt op termijn even snel beëindigd als zij in 2008 op de markt kwam of 2. het editiestelsel per wijk (Dichtbijkranten) wordt vrijwel helemaal opgeheven waarna er één stadskrant overblijft. Wat er met de ook door het Telegraaf-concern overgenomen weekkranten van De Postiljon in de regio Rotterdam gebeurt, is nog onbekend. Volgens directeur Keller werken De Echo en De Postiljon al nauw samen.

Vriend en vijand zijn het er al jaren over eens dat de papieren Rotterdamse markt voor gratis informatie (zowel huis-aan-huis als via afgiftepunten) veel te vol is. Je wordt doodgegooid met ongevraagde informatie in de brievenbus. Steeds meer mensen plakken dan ook ‘nee-nee-stickers’ op hun brievenbus om deze ‘papierpulp’ niet te hoeven te krijgen. Onbekend is ook hoeveel van de wel bezorgde huis-aan-huisbladen nog worden gelezen of ongezien bij het oud papier worden gelegd.
Ik weet niet of ik als voorzitter van de bijna slapende Rotterdamse Journalisten Vereniging (RJV), als afdeling van de NVJ, deze mening mag verkondigen, maar huis-aan-huisbladen blijven voor mij een ‘advertentiefuik’ waarin niet zoveel van de journalistieke kwaliteiten wordt gevraagd. De kranten geven marginale informatie over gebeurtenissen in de wijken. Wat mij betreft is dat niet een taak van uitgeverijen die zich verschuilen achter regelmatige papieren journalistieke producten.
Toch worden in dit (Rotterdamse) mediageweld af en toe nieuwe initiatieven genomen. Niet alleen op nieuwsachtige websites, maar ook op de papieren markt. In 2005 is De Oud-Rotterdammer gestart, die eenmaal in de veertien dagen gratis op diverse plaatsen is af te halen en in sommige seniorencomplexen wordt bezorgd in de brievenbus.
De Oud-Rotterdammer richt zich specifiek op de 50-plusser met veel nostalgische informatie over Rotterdam maar ook met actuele zaken die met name ouderen betreffen. Oprichter en hoofdredacteur Fred Wallast heeft daarmee vooralsnog in de roos geschoten.

Zijn credo is ook dat het aantal advertentiepagina’s niet meer dan de helft mag bedragen van het totaal aantal van de krant. Belangrijk vindt hij dat het een journalistiek product blijft van en voor de lezers van de krant. Advertenties zijn volgens hem wel noodzakelijk om de exploitatie te bekostigen, maar ‘we moeten zeker niet als een advertentiefuik worden beschouwd’.

De oplage bedraagt inmiddels 121.500 exemplaren eenmaal in de veertien dagen. Hij begon in het najaar van 2005 met 40.000 exemplaren. Het concept heeft inmiddels navolging gekregen in Den Haag (60.000 exemplaren van De Oud-Hagenaar) en Utrecht (54.500 exemplaren van De Oud-Utrechter). Bij de redactionele productie van deze kranten zijn ook oudere ex-dagbladjournalisten betrokken.   

Kortom, op de Rotterdamse mediamarkten is enerzijds sprake van afkalving in papieren uitgaven (mede door verschuiving naar digitaal), anderzijds is er ruimte voor geheel nieuwe initiatieven. In Rotterdam stellen journalisten dat op krantengebied deze regio al sinds de Tweede Oorlog het meest actief van Nederland is.
Nergens anders zijn er inmiddels zoveel regionale krantentitels verdwenen. Daarover start op 6 september in Museum Rotterdam een expositie waarin met name het in 1991 opgedoekte dagblad Het Vrije Volk centraal staat.


 

Bekijk meer van

regionale journalistiek hah
platform makers

Praat mee

1 reactie

joost fransen, 26 augustus 2011, 14:17

Dus eigenlijk zijn alle huis-aan-huis-kranten advertentiefuiken en eigenlijk niet levensvatbaar, behalve de gratis krant waar Hans Roodenburg zelf voor werkt: De Oud Rotterdammer. Hmmm, heeft Keller dan toch gelijk dat het vuurtje door concurrenten wordt opgestookt?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.