website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Koster & Vrienden op conferentie Stop de Persen: Als innovatie eruit ziet als grijzende mannetjes

Mark Koster — Geplaatst op Monday 11 June 2018, 11:10

Alexander Pleijter is altijd op innovatiefeestjes, maar kijkt wel steeds verschrikter.

Alexander Pleijter is altijd op innovatiefeestjes, maar kijkt wel steeds verschrikter. - © Frank Groeliken

Koster & vrienden Wat moet de journalistiek doen als innovatie niet langer een muis is die de grote media mastodonten laat schrikken, maar als klein Duimpje krachteloos tegen de gevestigde reuzen blijft aanduwen? We hadden ThePostOnline, Blendle, Follow the Money (FTM) en De Correspondent die met destructieve krachten op het podium verschenen en een zekere hoop vertolkten.

Hoe is het nu, in zomer van 2018? De rebellen hebben allemaal een zekere functie gehad. FTM krijgt nog altijd veel te weinig credits voor haar veldwerk. (Steun die jongens!).

De onthulling over Shell - dat een wetenschappelijk flut onderzoek naar de afschaffing van de dividendbelasting mede financierde - is misschien wel de meest relevante scoop uit de geschiedenis van het podium, maar haalde niet eens het Journaal.

Blendle is een technologische pareltje, maar kampt met te weinig kijkers en inkomsten die niet stijgen volgens de genadeloze start-up-wetten van de hockeystick: eerst even verlies maken waarna de omzet omhoog spuit uit de pecunia-oase.

De Correspondent heeft Vrij Nederland overbodig gemaakt, maar blijft een beetje hangen in hypercorrect egomaan millennial getut. Een OSM-titel voor ik-vind-journalisten.

En dan is er nog ThePostOnline van Bert Brussen dat omhoog wordt gehouden door Vereniging Veronica. Ook deze jongens hebben op papier een gouden kans, zeker in een tijd dat Nederland zich in meerderheid heeft bekeerd tot het doe-maar-normaal-liberalisme. ‘Bert woont tegenwoordig op de Canarische Eilanden’, wist een bron te melden. ThePostOnline zou zelfs te koop staan, voor 1 euro.

De innovatie is te pakken genomen door de onzichtbare hand van de repressieve tolerantie. De grote merken hebben de beste ideeën gestolen en geïncorporeerd in hun businessmodel. Eerlijk is het niet, maar zo gaan dingen in poldernatie Holland. Uiteindelijk is innovatie toch ook de vraag hoe lang je je rekeningen kunt blijven betalen.


Eric Smit, de Hertog Jan van de Journalistiek.

Als innovatie gepaard gaat met een leesbril.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zeggen ze wel eens.

Angry young men maar dan een paar decennia later: Karin Spaink en Bart de Koning.

Evert de Vos van De Groene Amsterdammer. ‘Innovatie? Gewoon geld verdienen met een papieren tijdschrift.’

Innovatie aldus De Correspondent: ‘Ik vind dus ik besta’.

Help!

Misschien helpt de Jehova-benadering om dingen te veranderen.

Deze dame deed de interactie, maar haar naam mogen we niet vermelden. Dat is te innovatief.

Hier kunnen we iets zeggen over de vergrijzing in de innovatie, maar dat is onaardig. Dus dat doen we niet.

Zen, De Koning. Zen is de houding. Dan komt het vanzelf goed.

Ook hier zien we weer een paar krachtige jonge kerels die voor verandering gaan zorgen.

Jan-Jaap Heij. De aanstaande nieuwe eigenaar van ThePostOnline. Alleen weet de oude eigenaar dat nog niet. (Geintje).

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.