— dinsdag 28 juni 2016, 11:53 | 0 reacties, praat mee

Koghee: ‘Kennis van techniek onmisbaar voor moderne uitgever’

Jeroen Jumelet / ANP

Een goed begrip van technische mogelijkheden is voor een moderne uitgever onmisbaar, zegt directeur/uitgever Rob Koghee van New Skool Media tegenover Printmedianieuws, een vaktitel voor printmedia-branche. Met alleen kennis van marketing en sales red je het als uitgever tegenwoordig niet meer, stelt Koghee.

New Skool Media ging in 2014 vliegend van start met een overname van twintig titels van reorganiserend Sanoma. Daarna volgden nog enkele overnames, met eerder dit jaar nog de voorgenomen overname van opinietijdschrift Elsevier.

Een kleine opzet van de organisatie, gecombineerd met strategische samenwerking drukt de kosten: drukwerk wordt ingekocht door Sanoma en in België uitgevoerd door Corelio Printing. Ook slim hergebruik van content biedt nieuwe exploitatiemogelijkheden.

Koghee tegenover Printmedianieuws: Natuurlijk geloven wij nog volop in print, maar het is naïef om te veronderstellen dat je het als uitgever met print alleen achteroverleunend in je stoel redt. Al onze bladen zitten in zogenaamde ‘special interest’ doelgroepen en wij spelen dus in op de behoeften die daar bestaan en gaan ontstaan. En natuurlijk is het zo dat bladen als Zeilen of Knip geen alternatieven kennen op het web. Maar dat wil niet zeggen dat de abonnees geen aanvullende behoeften zouden kunnen hebben, daar spelen wij op in.”

Volgens Koghee nemen uitgevers afstand van de specialistische content management systemen uit het verleden en wordt vaker gekozen voor producten als de populaire blogsoftware WordPress. Dat is goedkoper, maar een verdienmodel voor online uitgaven is er nog altijd niet.

“Het geld wordt - ook bij ons - nog altijd verdiend met print. En als wij naar onze special interest titels kijken en dus onze abonnees willen faciliteren in hun hobbies, dan is het zeker niet zo dat online het enige antwoord is. Er is nog altijd veel te winnen in print”, aldus Koghee in het interview, dat achter een betaalmuur zit.

Bekijk meer van

Rob Koghee New Skool Media

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.