Kantoorperikelen
Trots dat ik was op mijn werkruimte die ik sinds enkele maanden huur. Vanaf dat moment was het pas echt, dat hele bedrijfje Julia Conemans Journalistiek. Sindsdien was het eindelijk meer dan die laptop in m’n tas die aan de keukentafel, in de trein, in de koffiebar of op welke willekeurige plek dan ook opengeklapt kon worden. In het bedrijvenpand waar ik sinds december werk, zitten allemaal leuke, hippe bedrijfjes gevestigd. Kon niet stuk, toch?
‘Zullen we bij jou werkoverleg houden?’, vraagt een collega wie ik trots over mijn kantoor had verteld, ‘dan kan ik meteen je kantoor zien?’ ‘Nou, doe toch maar bij jou’, luidt mijn antwoord. De benaming ‘kantoor’ was misschien een beetje overdreven. Meer dan een gedeeld bureau in de hoek van een kamer die dan weer gedeeld wordt met vier anderen, is het immers in feite niet. En vergadermogelijkheden zie ik er niet echt.
Inmiddels, vier maanden later, heb ik mijn huur alweer opgezegd en zit ik mijn laatste maandje uit. Een geschikte werkruimte vinden is zo eenvoudig nog niet. Dacht ik eerst dat een dak, vier muren, een bureau en een internetverbinding voldoende was, nu is er een punt op mijn eisenpakket toegevoegd: fijne ‘collega’s’. Poeh, wat kunnen mensen irritant zijn. In een aantal casussen zal ik laten zien waarom ik weg ga (antwoorden staan onderaan de pagina).
Een medehuurder zet elke dag koffie. Voor het weekend vergeet hij de kan leeg te gieten. Na het weekend is het laagje koffie beschimmeld. Wat doet de huurder? A. hij maakt de kan schoon en zet een verse pot koffie met het koffieapparaat. B. hij vindt een andere manier om koffie te zetten zodat hij de kan niet hoeft af te wassen.
In het kantoor is wat serviesgoed voor lunch, koffie, enzovoorts. Er zijn ongeveer vijftien kopjes en vijftien borden. Er werken vijf mensen, waarvan er slechts twee geregeld zijn. Wanneer doe je de afwas? A. Je wacht tot al het serviesgoed is gebruikt en zet de vuile vaat op de eettafel middenin het kantoor. De afwas doe je eens per twee weken. B. Je wast aan het eind van de dag je gebruikte serviesgoed af.
Het kantoor bestaat uit een open ruimte met vijf bureaus. Er zijn geen stilteruimtes. Hoe zorg je ervoor dat je collega’s in rust kunnen werken? A. Je gebruikt een tamelijk moderne computer waarvan het toetsenbord nauwelijks geluid maakt. B. Je gebruikt een computer uit het jaar nul die meer geluid maakt dan een gemiddelde typemachine.
Volgende week heb ik een bezichtiging bij een andere werkruimte. De mensen die er werken ken ik een klein beetje; stuk voor stuk leuke jonge, enthousiaste, aan leuke projecten werkende freelancers. De werkruimte is niet meer dan een leeg getrokken sloopwoning in een achterbuurt in Utrecht. Maar ach, wat heb je nodig als je fijne collega’s hebt? Ik nodig graag mensen uit voor werkoverleg aan mijn bureau.
(Juiste antwoorden: B-A-B)
Praat mee