website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Journalistiek en WhatsApp: twee handen, één buik

Nick Kivits — Geplaatst op Wednesday 4 July 2018, 15:27

Beeld: Truus van Gog

Beeld: Truus van Gog

Nieuws Van alle chat-apps die onze smartphones bewonen is WhatsApp veruit het populairst. Alleen al in Nederland maken 11,5 miljoen mensen gebruik van de chatdienst, volgens de Social Media Monitor van Newcom Research. En wereldwijd zijn er meer dan één miljard mensen die via WhatsApp dagelijks een appje sturen of ontvangen.

Met zo’n massa aan gebruikers is het dus niet gek dat uitgevers en journalisten al een tijdje druk aan het zoeken zijn naar manieren om lezers via WhatsApp aan zich te binden. En dat is niet iets van enkel de laatste maanden. Al in oktober 2014 gebruikte de BBC de chatdienst om gebruikers in West-Afrika nieuws te bezorgen over het ebolavirus dat in die periode om zich heen greep.

En zo zijn er meer voorbeelden. Eind 2015 zette The Guardian de chatdienst in om het gesprek aan te gaan met de lezer tijdens een republikeins presidentieel debat in de Verenigde Staten. Een jaar later gebruikte de regionale krant Correio in het Braziliaanse Salvador een WhatsApp-groepchat om voetbalfans samen verslag te laten doen van een wedstrijd, terwijl de BBC in datzelfde jaar een documentaire uitrolde via de dienst. Het zojuist al genoemde The Guardian gebruikte WhatsApp (ook al in 2016) om millennials te vragen naar hun diepste angsten te delen. Iets wat leidde tot een uitgebreide verhalenreeks.

De potentie van WhatsApp als nieuwsbron liegt er niet om, schrijft het Reuters Institute. In het Digital News Report 2018 stellen Reuters-onderzoekers dat WhatsApp in sommige landen al net zo’n grote bron van nieuws is als Facebook. In Maleisië bijvoorbeeld haalt 54 procent van de ondervraagden zijn nieuws binnen via de chat-app. Ook in Brazilië, Spanje en Turkije wint WhatsApp terrein.

Het gebruik van WhatsApp als nieuwsmedium is sinds 2014 verdriedubbeld. Tegelijkertijd neemt de liefde voor nieuws via sociale netwerken als Facebook al jaren af. Volgens de onderzoekers heeft dat vooral te maken met het meer private karakter van chat-apps en het feit dat gebruikers er minder overgeleverd zijn aan grillen van algoritmen die voor hen bepalen wat ze interessant vinden. En uit het proefschrift van Joëlle Swart van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat de meesten van ons liever over nieuws discussiëren via (onder andere) WhatsApp dan via openbare sociale media.

Reden genoeg om nog even door te experimenteren met het journalistiek inzetten van WhatsApp. En dat gebeurt dan ook volop. In ons eigen land startte Vrij Nederland in februari nog met zijn eigen WhatsApp-abonnement. Studenten van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg bouwden op hun beurt een dienst die inwoners van Eindhoven dagelijks een korte nieuwspodcast stuurde via de grootste chatdienst ter wereld. En E52.nl - ook in Eindhoven - stuurt sinds 2015 dagelijks een appje met innovatienieuwtje van die dag naar 600 abonnees. Welke experimenten blijvertjes zijn is nog even bezien, zeker nu WhatsApp een zakelijke dienst voor bedrijven heeft gelanceerd. Maar wie nooit wat probeert, vindt ook nooit iets nieuws uit.

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Rob Zijlstra, 26 October 2018, 12:04

Smart octo banner