nvj corona

— donderdag 26 maart 2020, 09:54 | 0 reacties, praat mee

Christiaan Ruesink over zijn andere tak van sport: Journalistiek binnenbrengen in een andere wereld

© Robert Harrison

Christiaan Ruesink is sinds begin dit jaar consultant communicatie bij Wunderman Thompson Amsterdam. Dat is heel wat anders dan hoofdredacteur van het AD of VI, zijn vorige functies. Ruesink vindt van niet.

Wat doe je nu?
‘Wunderman Thompson is een nieuw bureau en ons verhaal, dus wat we kunnen, moet bekend worden, zowel intern bij de medewerkers als extern bij de klanten. We zijn veranderd van een reclamebureau naar een communicatiebureau met creativiteit, data en technologie. Het is eigenlijk hetzelfde als dat ik vroeger deed. De lezer is voor mij nu de klant’.

Journalistiek gaat toch over waarheidsvinding?
‘Dat klopt. Er is wel een verschil in de taken tussen een hoofdredacteur en een redacteur. Een hoofdredacteur is bezig een nieuwsmerk te bouwen, om mensen te bereiken die willen betalen voor zijn product. Ik werk nu voor klanten met dezelfde uitdaging: hoe zorg ik ervoor iemand iets met mijn product wil?’

Je bent best wel ver gekomen binnen de journalistiek. Waarom zet je er een punt achter?
‘Omdat ik altijd op zoek ben naar iets nieuws. Ik ben als sportverslaggever begonnen en naar de Olympische Spelen geweest van 1996 en 2000. Daarna ben ik leiding gaan geven, aan de sportredactie en zes jaar als hoofdredacteur van het AD. Toen kwam de kans om bij VI als hoofdredacteur aan het werk te gaan. Na die twee jaar bij VI had ik eigenlijk voor het eerst het gevoel dat ik de verkeerde keuze had gemaakt’.

Welke verkeerde keuze?
‘Ik ging daar vooral heen om een sport-mediahuis te bouwen rond voetbal, wielrennen en hardlopen. En de afspraak was dat ik daarnaast hoofdredacteur van VI zou zijn. Daar moest namelijk veel gebeuren. Reorganiseren om het bedrijf gezond te maken en een digitaal verdienmodel opzetten om het toekomstbestendig te maken. Na een half jaar bleek het idee een sportmediahuis te bouwen niet meer haalbaar. Dat was een teleurstelling. Toen bleef VI over. Daar was ik ondertussen begonnen met reorganiseren en het opzetten van VI PRO, een nieuw platform. Na 1,5 jaar met veel gedwongen ontslagen (40% van de redactie), was het vertrouwen van de redactie in mij tot een nulpunt gedaald. Bovendien vond ik dat we sneller de stap naar digitaal moesten maken. Dat zag het grootste deel van de redactie niet. Toen ben ik weggegaan’.

Hoe kom je dan uit bij communicatie?
‘Ik heb altijd contact gehouden met Ralph Wisbrun, CEO van J. Walter Thompson, het reclamebureau waar het AD mee werkte. Met hem ben ik gaan praten over wat ik wilde: namelijk merken helpen hun echte verhalen te vertellen. Geloofwaardig zijn als merk is meer dan ooit van belang. Toen hebben we bijna twee jaar geleden The Story Machine bedacht. Dit was een zelfstandig label onder de vlag van J. Walter Thompson’.

Moest je nog iets bijleren?
‘Nee, want het werk dat ik nu doe is niet heel veel anders dan wat ik eerst deed. Ik breng de journalistiek binnen in een andere wereld. Wij zijn als journalisten altijd op zoek naar de waarheid en dat moeten commerciële merken ook. Ik spreek van een ‘wij’, omdat ik mezelf nog altijd als journalist zie. Goede merken moeten weten waarvoor ze zijn opgericht en moeten weten wat hun plek in de samenleving is. Dit is waar journalistiek een heel interessante toevoeging biedt: in de wereld van nu moet een merk vertellen waar het voor staat. Plus dat verhaal moet wel kloppen’.

Is er dan geen verschil tussen journalistiek en reclame?
‘Journalisten kijken anders. Goede journalisten hebben altijd een kritische blik en die ontbreekt nog wel eens bij reclamemensen, ik vind hen vaak nog te weinig kritische vragen stellen over hun eigen product. Verder vind ik de verschillen tussen de reclamewereld en journalistiek niet zo heel erg groot, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik de reclamewereld leuker vind’.

Wat maakt dat ‘m?
‘Ik vind een deel van de journalistiek behoorlijk zuur. In de reclamewereld zie je dat eigenlijk nauwelijks’.

Wat bedoel je met zuur?
‘Ik vind dat journalisten over het algemeen vrij conservatief zijn, ze zijn geneigd om over alles en iedereen een mening te hebben, maar ze kijken soms te weinig naar hun eigen wereld. Wat ik met name bij reclamemensen heel prettig vind, is dat ze zich voortdurend laten inspireren, dat ze open staan’.

Doe jij dat ook?
‘Als journalist heb ik me altijd laten inspireren door de dingen die buiten de journalistiek gebeuren. In gesprekken met adverteerders heb ik me altijd afgevraagd hoe diegene zich beweegt. We hebben in Nederland genoeg goede journalisten die deze vragen wél stellen, maar er zijn ook genoeg die het niet doen. Zij laten zich te weinig inspireren door nieuwe ontwikkelingen’.

Is er iets specifieks in je werkveld waarin je jezelf ziet doorgroeien?
‘Ik wil geen reclameman worden’.

Maar wat wil je wel?
‘Ik wil met mijn journalistieke kwaliteiten een toegevoegde waarde zijn in de creatieve wereld waarin ik nu zit’.

Hoe wil je dat gaan doen?
‘Ik zou het fantastisch vinden als er over tien jaar veel meer journalisten in deze wereld werken en omgekeerd. Ik denk dat media en de creatieve wereld meer met elkaar samen moeten doen. Of je nou journalist of reclamemaker bent, je vertelt een verhaal. Dat kun je op verschillende manieren doen. Ik zou willen dat we veel meer open stonden voor elkaar. Als er straks meer mensen die journalistiek geschoold zijn voor merken gaan werken, denk ik dat dat heel goed zou zijn. Als ze maar wel journalist blijven’.

Ben jij nog journalist?
‘Ja, absoluut’.

Bestaat de kans dat je terugkomt naar de journalistiek?
‘Die kans bestaat altijd, maar dat ben ik niet van plan. Op dit moment is de kans heel klein, maar ik ben niet afgeknapt op de journalistiek’.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.