Op Goede Vrijdag 10 april en Tweede Paasdag 13 april is Villamedia gesloten. Vacatures die donderdag 9 april na 15.00 uur binnenkomen, worden pas 14 april geplaatst.

— woensdag 25 september 2019, 13:37 | 0 reacties, praat mee

Journalisten + techneuten = nieuws

Beeld: Paul Ryding

Als je maar lang genoeg op YouTube rondhangt, kom je dankzij het algoritme van de video-site vanzelf op plekken waar haat en samenzweringen zegevieren. Dat was de conclusie die BuzzFeed News begin dit jaar trok, na eigen onderzoek. Wie YouTube’s aanbevelingen opvolgt en telkens na het kijken van een filmpje de volgende aangeraden video kiest, komt binnen een paar stappen uit bij haatzaaiende of van samenzweringen doorspekte content. En dat terwijl YouTube een jaar eerder al beloofde zijn algoritme te verbeteren.

BuzzFeed deed zijn ontdekking op een interessante manier. De nieuwstak van de lijstjeswebsite bouwde software – Tubeviewer – die aan de hand van wat zoektermen ‘even lekker filmpjes ging kijken’ op YouTube. Na afloop van iedere video klikte de software door naar de volgende, die automatisch werd aangeraden door het ‘Up Next’-algoritme. Tubeviewer begon keer op keer onbevangen aan zijn avontuur, vrij van persoonlijke informatie of een kijkgeschiedenis.

De ontdekking van BuzzFeed News is een van de vele voorbeelden van puike samenwerking. Niet alleen tussen journalisten onderling, maar ook tussen journalisten en techneuten. Iets wat BuzzFeed News steeds meer doet. Een jaar geleden startte de nieuwsorganisatie een werkgroep (de Tech + News Working Group), waarbij journalisten en techneuten elkaar om hulp konden vragen. Want, zo redeneert techneut Logan McDonald van BuzzFeed, journalisten en techneuten zijn niet zo heel erg verschillend van elkaar. “Beiden moeten goede vragen stellen en volhardend naar accurate antwoorden zoeken, zelfs als er bugs optreden.”

Journalisten en techneuten komen de laatste jaren steeds meer van hun eigen eilandjes af en zoeken de samenwerking op. Ook in Nederland is dat een opkomende trend. Pointer, het datajournalistieke platform van de KRO-NCRV, loopt daar in voorop. Journalisten werken er – net als redacteuren bij BuzzFeed News–  niet in hun eentje aan een verhaal, maar samen in een team met vormgevers en developers. Een drie-eenheid van gelijkwaardige partners, die juist door samenwerking mooie verhalen oplevert. Zoals ‘Het verhaal achter een identiteitsroof’.

Wat bij BuzzFeed News begon als vraagbaak (‘Wat betekenen deze tech-termen?’) evolueerde al snel in een echte samenwerking, waarbij journalisten aan techneuten hulp vroegen bij het nalopen van tips. En dat leidde uiteindelijk tot de productie van bijzondere journalistieke verhalen. Daar profiteren niet alleen de journalisten van, aldus McDonald. Techneuten gaan door de gezamenlijke producties inzien welke invloed hun werk op de wereld kan hebben. En dat is, op zijn zachtst gezegd, erg tof.

Tips van Nick:
*Begin een kanaal op Slack (of een andere chatdienst) waar techneuten en journalisten elkaar vragen kunnen stellen.
* Ben niet bang (ogenschijnlijk) domme vragen te stellen aan de techneuten. Ieder zijn kunde.
* Ga eens een dag met je laptop in het kantoor van de techneuten werken en kijk eens wat je oppikt.
* Neem de tijd om nieuwe dingen te leren. Bij BuzzFeed News doen techneuten dat iedere week een halve dag.
* Durf te experimenteren met techniek.

Bekijk meer van

BuzzFeed News

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.