Remy Gieling lanceert ai.nl, site over kunstmatige intelligentie

Remy Gieling (32) lanceert woensdag 13 oktober ai.nl; een kennisplatform over de ontwikkelingen en innovaties rondom kunstmatige intelligentie. “Elke organisatie moet leren werken met data en slimme algoritmes. Op ai.nl delen we de kennis en inzichten van experts, wetenschappers en ondernemers op een laagdrempelige manier, zodat iedereen kan profiteren van de kansen die kunstmatige intelligentie te bieden heeft", aldus Gieling, die zes jaar hoofdredacteur was van van zakelijk platform MT/Sprout, voordat hij eerder dit jaar voor zichzelf begon.
Ai.nl heeft als doel om Nederlandse bedrijven en experts die innoveren met AI een podium te bieden via dagelijkse artikelen, podcasts, video’s, webinars en evenementen. Daarnaast zijn op het platform relevante evenementen, vacatures en opleidingen te vinden. Het eerste event van ai.nl zal eind januari 2022 plaatsvinden. “Onze missie is dat iedere organisatie in 2030 AI toepast”, stelt Gieling.
“Onderzoek van PwC voorspelt dat kunstmatige intelligentie de komende jaren voor 15,3 biljoen dollar aan wereldwijde marktwaarde zal creëren. De meeste waarde zal volgens de vooruitzichten niet zitten in Europa, maar in de VS en China. Als Nederland en Europa een wezenlijke rol willen spelen in de economie van morgen, zullen bedrijven, organisaties en overheden vandaag de dag moeten investeren in het werken met data en algoritmes.”
De opstart van ai.nl is financieel mogelijk gemaakt door Endeit Capital en MT/Sprout. De redactievoering van ai.nl wordt gedaan in samenwerking met het journalistieke team van Silicon Canals. De komende maanden wordt deze versterkt met nieuw schrijf- en creatietalent. Inhoudelijk zoekt het platform de samenwerking met belangrijke spelers in het Nederlandse AI-landschap, waaronder de Nederlandse AI-Coalitie (NLAIC). Tot slot wordt er gewerkt aan een nieuw investeringsfonds, AI Ventures, om de groei van veelbelovende AI startups middels kapitaal en netwerk te versnellen.
De informatie op ai.nl wordt aangeboden in zowel het Engels als Nederlands. De reden hiervoor is dat veel talent in de wereld van data en machine learning van buiten de landsgrenzen komt. Tegelijkertijd moet de inhoud toegankelijk en leesbaar zijn voor niet-techneuten - waarvoor een vertaling wordt aangeboden.
Gieling schreef de afgelopen maanden voor Villamedia een serie over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van AI, en hoe die van invloed zijn op de journalistiek.
Praat mee