Jeroen Pauw: ‘Ik ben niet gestopt omdat ik te weinig zou verdienen’
Presentator en producent Jeroen Pauw voelt zich gegriefd door aanvallen op zijn integriteit en slaat terug. Ook naar Villamedia.
Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Rutger de Quay. Ook lid worden?
U heeft geluk, beste lezer. Dit interview was bijna afgenomen op de Matthijs van Nieuwkerk manier. Een gesprek per e-mail. Maar de geïnterviewde stemde in met een één-op-één- gesprek onder één voorwaarde; dat het gesprek ‘live on tape’ zou zijn. Een afspraak, opdat de geïnterviewde en de interviewer elkaar geen kunstjes flikken. De interviewer gaat niet stoer doen met vragen die hij niet stelde en de ondervraagde kan niet aan antwoorden blijven vijlen tot hij tevreden is.
De geïnterviewde is Jeroen Pauw (63). Plaats van handeling: een studio van het Amsterdamse podcastbedrijf Podimo. Aanleiding: Pauw’s betrokkenheid bij het volgens critici omstreden verkiezingsdebat bij SBS6 en Pauw’s (opnieuw volgens critici) omstreden dubbelrol als producent en presentator. Uiteindelijk komen we op een pleidooi voor het kweken van tv-talent bij de NPO1.
Pauw, twee meter de lucht in, is eigenlijk te lang voor de studio. Althans voor de plek waar hij aanschuift. De microfoon waarin hij praat staat op lilliputter hoogte, waardoor het geluid soms even wegvalt.
Pauw: ‘Ik vind het niet zo vervelend om een interview te geven, hoor. Het nadeel van een interview is dat het vaak over jezelf gaat. Ook omdat ik een presentator ben en een presentator natuurlijk vervuld van zichzelf is.’
Affaire Timmermans
Eerst het meest actuele. De ‘affaire-Timmermans’. De lijsttrekker van Verenigd Links ging behoorlijk onderuit in een verkiezingsdebat dat Pauw voor SBS produceerde.
Cruciaal was een twistgesprekje tussen hem en Cindy, een PVV-aanhanger met een uitkering uit Zaandam die voor een voedselbank goederen inzamelde. De conversatie verliep stroef, waarna Wilders haar bijviel en Timmermans verweet het contact met het volk te zijn kwijtgeraakt. Hij sneerde dat Timmermans maandelijks 15.000 euro ontving, en Cindy het moest doen met een paar honderd euro. Het leek erop dat SBS een valletje had opgezet, maar dat weerlegt Pauw.
‘Sam Hagens (politiek verslaggever van SBS6, red) kwam met het idee voor het debat. En toen zei ik: “Weet je wat, ik ga een voorstel maken rondom de vier grote thema’s van de verkiezingen, wonen, migratie, bestaanszekerheid - rondkomen, noemt SBS het - en zorg.”’
Oorspronkelijk zou Cindy in debat gaan met Omtzigt, maar Timmermans bemoeide zich uit eigen beweging met het debatje over de hoogte van het minimumloon
‘Ik had niet het gevoel: dit is een decisive moment in de zin van: nu liggen de verkiezingen helemaal anders. Ik dacht wel: waarom spreekt Timmermans Wilders niet tegen? Als Timmermans wordt aangesproken dat hij 15.000 euro per maand ontvangt, dan had hij ook kunnen zeggen: “Meneer Wilders. U bent de langstzittende politicus in de Tweede Kamer. U krijgt al 25 jaar elke maand geld van de gemeenschap om uw verhaal te doen. En om haat te zaaien en om groepen weg te zetten.”’
In de peilingen ging Wilders daarna met zes zetels omhoog.
‘Maurice de Hond die er deze keer - net als de vorige keer - het beste bijzat, zag dat Wilders in de lift zat. En als je eenmaal in die lift zit dan is er de kans dat je in die lift blijft zitten.’
De kritiek was dat Cindy gecast was voor sloopwerk, maar dat er bijvoorbeeld geen moslim klaar stond om Wilders te grillen. Had Wilders niet wat tegengewicht verdiend?
‘Voor het hoofdstuk migratie hadden we een immigrant die wilde werken, maar moest wachten totdat hij statushouder werd. Maar die is niet aan het woord gekomen, omdat de tijd op was.’
Andere kwestie in het gesprek. Pauw’s rol als medeproducent van talkshow Op1, beginnend in het najaar van 2019. Het door Pauw opgerichte TVBV was al deels producent en wilde graag het tijdslot door produceren, nadat Pauw als presentator stopte. Daarbij lijkt TVBV de verantwoordelijke omroep BNNVARA, onder druk te zetten met een voorstel met dwingende voorwaarden. De NPO doet onderzoek naar de deal. Een rapport van KPMG Forensic Services over de kwestie zal voor het kerstreces naar de Kamer worden gestuurd. Het Commissariaat voor de Media liet eerder op basis van het rapport weten dat de WNT-normen (de hoogte van salaris voor NPO-presentatoren) niet zijn overtreden, maar dat er wel meer transparantie is vereist over geldstromen tussen producenten en omroepen.
Cruciaal in het voorstel was dat TVBV pleitte voor een garantieomzet van 500.000 euro en het verzoek om het salaris van ‘de presentator’ (niet per se Pauw, red.) met 10 procent te verhogen. In de mail lijkt TVBV compensatie te vragen voor het wegvallen van Pauw. Omdat ‘Pauw’ stopt, wil TVBV een nieuwe programmaserie maken bij BNNVARA met Jeroen Pauw, aldus de mail. ‘Indien Jeroen besluit om de daily na medio 2020 niet meer te willen doen, dan gaan we met Jeroen een andere programmaserie maken voor BNNVARA. TVBV zal daarvan producent zijn.’
Begrijp jij dat als ik dit lees, dat dit lijkt op koppelverkoop?
‘Ja, maar wat ik het allerbelangrijkste vond en vind om te bestrijden, en dat zal ik ook doen tot mijn laatste snik (hij snift even theatraal), is het element dat ik, zoals gesuggereerd door NRC, met de talkshow ben gestopt omdat ik niet voldoende geld zou verdienen. Of omdat er niet voldoende geld zou worden gegenereerd door TVBV. Dat is niet zo.’
Maar in het voorstel stond toch dat het salaris van de presentator moest worden opgehoogd. Waarom bestrijd jij dat?
‘Wat ik bestrijd, is dat het dus niet zo is dat als de deal klapt, dat ik dan dus niet zou presenteren. Want dat is namelijk niet gebeurd en ik wilde gewoon presenteren. Begrijp je?’
Eva is ooit tot mij gekomen via haar toenmalige geliefde. Bram Moszkowicz. Die belde: “Ik durf het haast niet te vragen, maar er zit hier naast mij een vrouw op de bank. Die wil jou iets vragen.
‘Het was geen afspraak, maar een voorstel’
Pauw’s grief is dat hij wordt neergezet als een geldlustige presentator die omroepen onder druk zet met zijn positie. Dat stoort hem. Hij is gepikeerd dat híj als ‘hebberig’ wordt afgeschilderd, onder meer in een column in Villamedia door de vragensteller van dienst, zegt hij. Hij noemt zichzelf een ‘ontzettende kluns’ als het om financiële zaken gaat. In zijn tijd als presentator van het RTL nieuws (1989-2001) meldden zich geregeld deurwaarders omdat hij zijn rekeningen niet betaalde. Nog steeds heeft hij naar eigen zeggen geen sjoege van financiële kwesties. ‘Ik heb nu een boekhouder waar ik af en toe een plastic zak met rekeningen deponeer.’
Hij claimt onzakelijk te zijn. Aan medewerkers van John de Mol gaf hij interviewtrainingen. Zijn gage? Nul euro. Hij zegt dat hij de zakelijke besognes bij TVBV overlaat aan compagnon Peter Adrichem.
Kwestie van vraag en aanbod?
‘Peter is iemand die zegt: als je mijn auto wil kopen, nou, doe maar honderd. En jij zegt: ja, maar ik vind het niet meer dan veertig. En dan komen jullie misschien ergens op zestig uit.’
Het was een onderhandelingsdocument.
‘Nou, het was geen afspraak. Het was een voorstel. En dat voorstel is door, in dit geval, BNNVARA, naar de prullenbak verwezen.’
Twee van je protegés vechten om het tijdslot van zeven uur op NPO1. Khalid Kasem en Eva Jinek. Eva wordt het. Terecht?
‘Eva is ooit tot mij gekomen via haar toenmalige geliefde. Bram Moszkowicz. Die belde: “Ik durf het haast niet te vragen, maar er zit hier naast mij een vrouw op de bank. Die wil jou iets vragen.” Dus toen kreeg ik Eva aan de lijn. Ze zei: “Jeroen, ik zou zo graag beter willen worden in de dingen die bij dit werk horen”.’
Khalid, waar jij ook mee sprak, gaat het afleggen is de verwachting. Wat leerde je hem?
‘Hoe je zelfvertrouwen kan creëren. Ik heb hem verteld hoe dat werkte toen ik samen met Paul Witteman elke avond een programma maakte. Op een gegeven moment had Paul een bril. En mijn ogen werden ook slechter. En ik moest ook een bril. Twee brilletjes naast elkaar. Wordt het niet teveel omroep MAX, dacht ik. Dat was voor mij een extra moment om het draaiboek van het programma uit het hoofd te doen. Ik moet gewoon dat programma door mij heen laten lopen. Dat kost tijd. Maar die tijd word je nu niet meer gegund. Daar zit nu Khalid, aan zijn tweede seizoen. Die heeft nog nooit een radio- of een ander tv-programma gemaakt. Dus die is best fris is en moet het een beetje zelf doen. Dan is er Sophie Hilbrand, dat is iemand waar BNNVARA in gelooft en waarvan ze denken: wij willen daar wat mee doen. Dan vind ik het best raar dat de publieke omroep die mensen zomaar opzijschuift.’


Praat mee