— vrijdag 26 juni 2026 09:24 | 0 reacties , praat mee

De Correspondent lanceert eigen video-omgeving en wil loskomen van Big Tech

De Correspondent lanceert eigen video-omgeving en wil loskomen van Big Tech
© De Correspondent

De Correspondent lanceert vrijdag een nieuwe omgeving voor verticale video’s op de eigen site. Al langer maakte de redactie korte video’s met correspondenten voor sociale media, maar ze gaan die nu voortaan publiceren via een eigen videoplayer van het Nederlandse bedrijf Mave.io. Laatste wijziging: 26 juni 2026, 09:44

De Correspondent deelt het nieuws en legt daarbij uit dat het kijken van de videoproducties op Instagram beter tot hun recht kwam dan op hun eigen website. Omdat de afgelopen maanden bovendien meerdere video’s op LinkedIn en Instagram werden verwijderd, vond het medium het nodig een eigen plek te creëren om de verticale video’s zelf te beheren.

In een video op De Correspondent legt adjunct-hoofdredacteur Maaike Goslinga uit dat het journalistieke platform zich meer wil losweken van de Amerikaanse Big Tech. Aanleiding daarvoor is dat meerdere producties van sociale platforms werden verwijderd. Goslinga noemt dat “regelrechte censuur.” Daarnaast wil De Correspondent niet afhankelijk zijn van de Amerikaanse algoritmes. Daarom bouwt het platform voort op de videoplayer van het Nederlandse bedrijf Mave.io. Meer bij De Correspondent

Bekijk meer van

De Correspondent
NVJ LID 26-05

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee