— vrijdag 12 september 2014, 09:18

Japanse krant door stof om Fukushima

Japans een-na-grootste dagblad Asahi Shimbun heeft na veel kritiek een artikelenreeks over de nasleep van de nucleaire ramp bij kerncentrale Fukushima ingetrokken. De vorig jaar overleden manager van Fukushima Masao Yoshida zou volgens de krant hebben gezegd dat honderden werknemers waren gevlucht. De liberale krant nam in de jaren na de ramp een duidelijk standpunt tegen kernenergie, wat hen eveneens op kritiek kwam te staan. Andere kranten en persbureaus in Japan berichtten ook over de uitspraken van Yoshida, maar legden die anders uit: namelijk dat de 650 werknemers door miscommunicatie opdracht hadden gekregen te vertrekken. De Japanse regering publiceerde donderdag de integrale tekst van een getuigenis van Yoshida om duidelijkheid te scheppen. De berichtgeving van Asahi Shimbun zou door de interpretatie Japans internationale reputatie hebben geschaad, luidt de kritiek. De adjunct-hoofdredacteur werd door de krant ontslagen, met mogelijk meer ontslagen op de horizon als er andere misstanden in de berichtgeving worden gevonden. Meer bij New York Times

Bekijk meer van

Japan Fukushima

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.