mgm nvj maart

— donderdag 5 mei 2011, 14:55 | 0 reacties, praat mee

It’s social but is it smart?

De dag dat president Obama bekend maakte dat Osama Bin Laden was gedood bij een inval in een beveiligde villa in Pakistan was een makkie voor de social news apps. Obama en Osama domineerden de pagina’s van Flipboard, Pulse, TweetMag, NewsMix en Zite. Op een normale nieuwsdag is de duiding echter een stuk pittiger.

Laatste wijziging: 5 mei 2011, 17:00

De komst van de iPad heeft niet alleen uitgevers nieuwe moed gegeven, ook developers roken hun kans. Het doel is de moderne nieuwsconsument, die op het web gewend is geraakt het nieuws via verschillende sites bij elkaar te sprokkelen, het leven makkelijker te maken. De meest rudimentaire vorm is de newsreader. Ik gebruik Reeder. De app biedt een knappe interface om de RSS-feeds van nieuwssites en blogs, die je volgt via website Google Reader, op een iPad door te nemen.

Grootste nadeel: als je net als ik 100+ feeds volgt wordt een nieuwsrondje een dagtaak. Dat was de doorbraak van Flipboard. Naast je eigen newsfeeds kun je ook volgen wat je contacten op Twitter en Facebook zoal lezen en bekijken.Deze feature was sociaal bedoeld maar functioneert ook als nieuwsfilter. Ik volg op Twitter ruim honderd accounts van mensen en sites. Al het nieuws dat zij noemenswaardig vinden, duidt voor mij op significantie. Veel mensen twitteren echter niet alleen over nieuws dus zit er helaas veel ruis op de lijn.

Zite op zijn beurt mikt op automatisering en personalisatie. Na een koppeling met Twitter en Google Reader krijg je een lijst met secties voorgeschoteld. Een algoritme vertaalt de combinatie naar een verbluffend sterk nieuwsaanbod. Een algoritme dat bovendien leert van je leesgedrag, ongeacht of je stukken likes geeft of niet.

Personalisatie dat nauwelijks inspanning vergt van de gebruiker, dat begint erop te lijken.

Traditionele media hebben de boodschap begrepen en komen met eigen aggregator apps. In Trove van de Washington Post bestaat de feed uit Editor’s Picks (prettig) en het nieuws rond onderwerpen die je zelf moet aangeven en activeren (pffff). De tool met vragen om voorkeuren aan te geven is me eigenlijk al te veel werk. De Post doet ook mee aan Ongo, een iPad app met twee grote manco’s: hij plukt alleen van een select lijstje Amerikaanse nieuwssites en hij stuurt je door naar webpagina’s. Precies wat uitgevers willen maar het publiek niet.

De jongste poging is News.me van de New York Times en urlverkorter Bit.ly. Ook deze app is gekoppeld aan Twitter maar legt de nadruk meer op opinion leaders. Je kunt je eigen feed volgen die wordt gevuld door de Twitter-accounts die jij volgt en waar de ruis verrassend goed is uitgefilterd, of je volgt zo’n feed van iemand anders op Twitter. Iemand wiens smaak, meningen en links je vertrouwt. De ideale social news app is niet gemaakt. Een uitgebalanceerde app die mij voedt met updates over zelfgekozen onderwerpen, nieuws gefilterd door mijn net¬werken en voor de relevante verrassingen ge¬aggre¬geerde suggesties uit de grotere internet¬bevolking. Ik bied me bij deze aan als betatester.

Erwin van der Zande is hoofdredacteur van Bright

Bekijk meer van

Erwin van der Zande

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.