— maandag 11 oktober 2010, 13:00 | 0 reacties, praat mee

Digitale kiosk

Uitgevers’ hoop in bange dagen, Apple, is in gesprek met diverse Amerikaanse uitgevers over het ontwikkelen van een digitale kiosk voor iPhones en iPads. Deze Newsstand wordt een winkel vergelijkbaar met die voor media (iTunes Store), apps (App Store) en ebooks (iBooks Store). Wat zijn de voors en na’s, en wat zijn de alternatieven?

Diverse uitgevers geven nu apps uit voor de iPhone, iPad of beide. Dat gebeurt via de App Store. Die winkel ondersteunt in feite alleen losse verkoop. Uitgevers houden echter van abonnementen, van langlopende relaties met lezers. Beide zijn nu niet mogelijk. De App Store ondersteunt geen abonnementsvorm en de uitgevers weten niet wie hun app koopt, alleen hoeveel er verkocht zijn. De klantgegevens zijn louter bekend bij Apple. Dat zint de uitgevers niet en terecht.

In de berichtgeving over de gesprekken lees ik telkens dat uitgevers niet zitten te wachten op een nieuw tussenpersoon. Ik vraag me dat ten zeerste af. Apple treedt op als distributeur. Een soort Aldipress of Betapress dus maar dan voor de digitale, mobiele wereld van iPhones en iPads. Apple vraagt 30 procent van de omzet, Aldipress en Betapress veertig. Lijkt mij een vooruitgang. Ook de marketingkracht van Apple en zijn Stores zijn voor je titel substantieel.

Naar verluidt zal Apple de Newsstand introduceren bij het tweede model iPad, begin 2011. Dat duurt dus nog even. Tot die tijd bestaan er al alternatieve digitale kiosken. Voor tijdschriftenuitgevers is er Zinio en voor krantenuitgevers is er PressReader. Beide zijn gratis apps geschikt voor iPhones en iPads. Zinio en PressReader bieden wel abonnementen. Aanvragen en betalingen handelen zij via een omweg af op hun websites.

Zinio en PressReader werken fraai maar zijn tegelijkertijd wat beperkt naar mijn smaak. De tijdschriften en kranten in beide apps zijn van de categorie ‘pdf+’; praktisch als je geen papieren versie van je blad of krant wilt of kunt ontvangen maar verder weinig spectaculair of mediumspecifiek.

Dan is er nog de optie om het allemaal zelf te doen als uitgever. In zee gaan met Apple maakt marketing makkelijker maar legt ook beperkingen op. (Titels als Playboy of Aktueel kunnen het vergeten om ongecensureerd in de Newsstand te komen.) Digitale kiosken van derden zoals Zinio en PressReader zullen voor veel uitgevers toereikend zijn, maar je bent inhoudelijk beperkt en ook zakelijk afhankelijk. De route die de meeste flexibiliteit biedt, is kiezen voor een ‘web app’. Zo heeft De Pers er een in voorbereiding. Een web app maakt je platformonafhankelijk, waardoor je digitale uitgave dadelijk niet alleen op de iPad werkt maar ook op andere tablets en smartphones. Je kunt bovendien je eigen abonnementensysteem voeren. Je weet wie je titel koopt en hoe je uitgave wordt gelezen. Het belangrijkste nadeel is dat je er wat betreft marketing ook alleen voor staat.

Het is pittig te zeggen welke route op dit moment de beste is. Te meer omdat de kaarten nog niet zijn geschud. Kwestie van ambitie ook. Wordt vervolgd!

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Erwin van der Zande is hoofdredacteur van Bright….

Bekijk meer van

Erwin van der Zande

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.