— donderdag 22 september 2011, 13:36 | 1 reactie, praat mee

Internet verandert moraal privacy

Voorzitter Gerrit van de Kamp van de politiebond ACP is kwaad op de media die, zonder enige terughoudendheid, beelden publiceerden van agenten die met getrokken revolvers Feyenoord-supporters buiten de deur hielden. Criminelen worden beschermd door het College Bescherming Persoonsgegeven, maar nu de boevenvangers worden afgebeeld, blijft het doodstil, moppert hij. En hij doet een oproep de beelden alsnog van het internet te verwijderen. Heeft Van de Kamp gelijk? Die vraag is eigenlijk niet zo interessant, vindt Kees Schaepman. ‘Ik denk van niet, maar wat mij meer boeit is dat hij geen gelijk zal krijgen.

Het retoucheren van de geschiedenis door het verwijderen van afbeeldingen werkte misschien nog enigszins in de dagen van Stalin, toen gevallen helden van de Grote Revolutie van foto’s verwijderd werden. Maar sinds de opkomst van het wereldwijde web zijn dat soort ingrepen vruchteloos gebleken. De verspreiding van beeldmateriaal gaat zo snel en de schaal waarop dat gebeurt is zo massaal, dat het uitvlakken van onwelgevallige opnames onmogelijk is geworden. Niet alleen van opnames overigens, ook van teksten.

Ik heb meermalen het verzoek ontvangen oude artikelen van een site te halen ‘omdat het allemaal al zo lang geleden was’. Ik heb die verzoeken steevast geweigerd, óók omdat het vruchteloos zou zijn. Al besef ik hoe irritant het voor klagers is dat iedereen die hun naam googled direct weer met misstapjes uit hun verleden geconfronteerd wordt.

Toch confronteert de woede van Van de Kamp traditionele journalisten, zoals ik er zelf een ben, met een probleem. Ik was altijd trots op de Nederlandse journalistieke traditie van burgermansfatsoen, waarbij verdachten niet direct in het schandblok worden gezet, zoals in het Verenigd Koninkrijk. Het hoort hier ook tot de mores, zie de uitspraken daarover van de Raad voor de Journalistiek, om bij publiciteit zorgvuldig de afweging te maken tussen het publieke belang en de schade die aan personen wordt toegebracht.

Ik begrijp de redenatie van Van de Kamp, al vind ik zijn voorbeeld ongelukkig gekozen. Het beeld van een haag agenten met getrokken revolvers is dermate ongebruikelijk in Nederland, en daardoor nieuwswaardig, dat het belang van publicatie groter is dan de bescherming van de privacy van de betrokken agenten. Datzelfde geldt voor de beelden die na de rellen bij Hoek van Holland gepubliceerd werden. Wie op een willekeurig moment het internet afgraast, kan heel wat sprekender voorbeelden vinden van beelden die diep ingrijpen in het leven van mensen, zonder dat er een noemenswaardig maatschappelijk belang mee is gediend. Dat heeft in de afgelopen jaren ook geleid tot het oprekken van de aloude fatsoensregels bij de traditionele media.

Mijn vraag is of die regels eigenlijk nog wel werken? Zijn ze niet uit de tijd nu middenstanders foto’s ophangen van winkeldieven (ook al mag dat niet van het CBP) en iedereen die over een telefoon beschikt tegelijk persfotograaf en medium lijkt te zijn?
Steeds vaker voel ik me, als verdediger van de traditionele journalistieke normen, een oude zeur, net zo’n man die ook fietsers op het trottoir berispend toespreekt en in het openbaar vervoer opstaat voor vrouwen. Hopeloos uit de tijd. Maar als de oude regels niet meer werken, welke dan wel?

Bekijk meer van

Praat mee

1 reactie

Joram, 27 september 2011, 09:09

Mild leedvermaak voor dit krantenbericht-op-internet. Waar de heer Schaepman, de journalistieke mastodont, nog eens verzucht dat de tijden veranderd zijn. Die duivelse automobielen ook…

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.