Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 4 november 2009, 09:15 | 33 reacties, praat mee

Ingrijpende reorganisatie Reed Business

Uitgeverij Reed Business gaat fors snijden in de organisatie, waarbij uitgeefactiviteiten worden gestaakt en gedwongen ontslagen bij uitgeefgroepen en afdelingen binnen de organisatie niet zijn uitgesloten. Dat blijkt uit een melding die gisteren op het intranet van de Reed Business is geplaatst. De directie heeft voor diverse uitgeefactiviteiten bij de Ondernemingsraad adviesaanvragen ingediend. De ontslagen zijn een gevolg van “de ernstigste recessie die we ooit hebben meegemaakt”, aldus Reed Business-directeur Marianne van Leeuwen. Het gaat daarbij om diverse uitgaven binnen Food & Horeca, Bouw & Industrie en Mobiliteit & Logistiek. Bij het afstoten van uitgeefproducten binnen deze groepen vallen 29 ontslagen.

 

De uitgaven die worden opgeheven zijn: Elsevier Retail, Feestelijk Zakendoen, Elsevier Voedingsmiddelen Industrie, Metaalmagazine, Aandrijftechniek, Products4Engineers.nl, ArchitectuurNL en Pakblad. Alle aan de titels gelieerde activiteiten (websites, nieuwsbrieven e.d.) worden opgeheven.

Activiteiten voor het medisch segment binnen de afdeling Vakdocumentaire Uitgaven zullen aan uitgeefgroep Elsevier Gezondheidszorg worden toegevoegd. Andere activiteiten worden gestaakt, waarbij negen arbeidsplaatsen vervallen.

De directie heeft verder activiteiten binnen de afdeling Productie, Traffic en Multi MediaSupport tot ‘buiten de core business’ verklaard. Advertentie- en beeldbewerking (prepress) en fotografie zullen vanaf volgend jaar extern worden ingekocht.

In totaal vervallen daar 18 banen, waarmee het totaal aantal ontslagen op 56 komt. Reed Business wil alle getroffen uitgaven uiterlijk per 1 januari 2010 staken.

Bekijk meer van

Praat mee

33 reacties

niels, 4 november 2009, 09:33

Pijnlijk om te lezen dat het blaadje dat je ooit zelf hebt ontwikkeld (elsevier voedingsmiddelen industrie) nu wordt gestopt

Micha Kat, 4 november 2009, 14:29

heel veel sterkte, collega’s! trek je maar op aan het idee dat het ‘grote’ NRC Handelsblad ook ten dode is opgeschreven en op korte termijn zal moeten worden geliquideerd omdat er geen partij te vinden is die de ‘kwaliteitskrant’ annex ‘winst-machine’ wil overnemen!

Hans, 4 november 2009, 14:50

Onsmakelijk Kat, dat je je idee fixe ook hier weer moet spuien.

Aad, 4 november 2009, 15:45

Ik heb 10 jaar met veel plezier gewerkt voor deze club op zowel creatief als salesmanagement. Toen ik 1 jaar geleden de vreselijke bij al zag aankomen, heb ik eervol ontslag genomen en zelf gestart met de kansen op te pakken die het bedrijf toen al links liet. Helaas heb ik nu nog steeds de duurste advocaten van Amsterdam achter mij aanzitten, daar geven de nurds handen vol geld aan uit. Ik wens Reed Business dan ook de tering! En wens mijn ex collega’s het allerbeste. Tip : Verlaat die club beter vandaag dan morgen! Geloof mij: Dan wordt werken weer leuk. ( zelf als je achtervolgd wordt door Reed’s advocaten ) en dit geld ook voor Marianne van Leeuwen zelf.

Lindsey, 4 november 2009, 17:18

mijn moeder heeft gelijk: een zinkend schip kan je beter snel verlaten! :D

Willem, 4 november 2009, 20:40

@Aad. Als je advocaten achter je aan hebt dan zal je wel wat gestolen hebben?
Gezien het grote aantal spelfouten in je betoog hoop ik niet dat je zelf een product bent gaan uitgeven. Beetje rare manier van frustratie uiten is het wel. Beetje kinderachtig zelfs, maar dat is mijn mening.

Betrokkenen bij Reed Business wens ik veel sterkte. Wij leven als collega uitgeverij met jullie mee.

tiny, 4 november 2009, 21:39

@niels: pijnlijk dat je het stoppen van je ‘blaadje’ belangrijker vindt dan 56 mensen die hun baan verliezen

Olivier, 4 november 2009, 21:51

In de serie off topic Kat zoekt weer een poezenluik om zijn NRC fobie doorheen te duwen. Ga toch eens ksssssttttt weg man.

Aad, 5 november 2009, 01:02

@Willem
Jouw perceptie is zoals peoples bij grote uitgeefbedrijven werken. Respect voor je mening maar denk voortaan na voordat je iemand voor dief uitmaakt. Beetje onsmaaaaaakkkelijk. Sorry voor de spelfouten. Wel scherp gezien hoor.

Peter ex collega, 5 november 2009, 08:08

Pepper,zat jij in Doetinchem? Verder, over de leugens die je moest vertellen, triest om te lezen.

O.M., 5 november 2009, 10:30

Jammer dat allerlei zure ex-werknemers dit soort berichten aangrijpen om hun frustraties te spuien. Ik leef mee met de mensen die hun baan verliezen.

Olivier, 5 november 2009, 11:03

Salestijger… Brrrrrrrr!!!! Blij dat ik een gewone letterknecht ben.

sterre, 5 november 2009, 11:25

Ook ik heb bij RB gewerkt, was een rijzende ster maar zodra ik in de hogere managementlagen kwam te verkeren en tegengas gaf omdat mijn overtuiging is dat je als uitgever op lange termijn alleen maar suc6vol kunt zijn als je niet alleen dat produceert wat de adverteerder wil maar ook moet inspelen op wat de lezer, bezoeker wil, bleek ik al heel snel een vervelende lastpak! Toen het eerste bericht kwam dat RB in de etalage gezet zou worden, ben ik vertrokken. Ik wens alle ex-collega’s die nu op straat komen te staan heel veel sterkte en zorg dat je voor jezelf er het optimale uithaalt en win daarvoor extern advies in en vertrouw niet geheel op wat RB je aanbiedt…

Witje, 5 november 2009, 12:27

Ook ik zit bij de ontslagenen maar dan al van een maand geleden. Wat hellemaal niet algemeen bekend is dat RB al maanden lang elke maand een adviesaanvraag indiend bij de OR. Ik denk dat er in een half jaar inmiddels wel een kleine 100 man ontslagen zijn.

jaap, 5 november 2009, 12:43

OM, heb jij Reed gewerkt dan? Ik wel en altijd goed werk afgeleverd. Ik begrijp de frustaties en de reacties. Vaak wordt er in het midden segement gesneden terwijl dit werknemers zijn met passie en een hart voor de zaak. Het hogere kader blijft meestal zitten terwijl zij degene zijn die foutieve korte termijn beslissingen nemen.

loes, 5 november 2009, 14:22

Jaap heeft gelijk, het hogere kader blijft nog
(wel even) zitten om de bonus te scoren over de ruggen van de werknemers

frits, 5 november 2009, 15:33

Altijd sneu, ontslagen. Maar de redacteuren van Reed zijn niets meer dan pretentieloze tikgeiten, die zich gedragen als ambtenaren van de oude stempel. Weleens een nieuwsbrief van Elsevier Retail gelezen? Hier worden persberichten zonder enige vorm van kritiek overgeklopt. Weleens een redacteur van dit medium over de vloer gehad? Ik wel. De hoofdredacteur zelfs. Hij slurpte z’n koffie en stelde maar één vraag: ‘Heppu hier iets van op papier, een folder ofzo?” En weg was-ie. Een ding moet ik ‘m nageven. Hij had de brochure foutloos overgetikt.

"Suus", 5 november 2009, 15:38

En Reed is er nog niet klaar mee, over een maand zal de volgende “opruiming” worden aangekondigd.
ik wens mijn collega’s die deze keer gertroffen zijn heel veel sterkte. Wie weet ben ik en andere collega’s in December aan de beurt.

Liever anoniem met reden, 5 november 2009, 16:04

@Frits: Eén slechte ervaring met een hoofdredacteur van Reed en meteen zijn álle redacteuren pretentieloze tikgeiten?? Ik zit zelf ook bij de ontslagenen en schaar mezelf écht niet onder de tikgeiten. Wij maken al jarenlang een serieus en kritisch vakblad. Onze artikelen heb ik meer dan eens letterlijk gekopieerd teruggevonden in andere bladen en kranten, zónder bronvermelding! Wijdoen met zeer weinig mensen meer dan welke copy-paste-redacteur bij elk willekeurig dagblad dan ook. Beetje respect graag. Je praat wel over ménsen met gezinnen.

anoniem, 5 november 2009, 16:35

@Suus
Je bedoeld totaljobs.nl?

frits, 5 november 2009, 16:43

Ach Anonimus, respect? Zeker. Maar laten we twee dingen uit elkaar houden: de sociaalmaatschappelijke positie van de heren, dames en hun gezinnen heeft niets te maken met hun prestaties. Appels en peren, niewaar? En over appels gesproken: hoezo één rot exemplaar? De betreffende dommelaar had ‘t nooit tot hoofdredacteur geschopt als men de lat bij RE op de juiste hoogte had gelegd. Maar ik geef toe dat het triest is. Déja vu ook. Het roept associaties op met de privatisering en reorganisatie van de PTT. Ook toen haalden veel werknemers het vergulde klokje niet, terwijl ze ervan overtuigd waren dat ze die 40 jaar makkelijk hadden kunnen uitsuffen.

De Bei, 5 november 2009, 16:54

Wel gedurfd hoor om als ex-werknemer(s) hier even je gal te spuwen…..heel volwassen gedrag!!??
Misschien is het handig als zij zelf ook even een spiegel voorhouden. Kan nooit kwaad!!

Verder leef ook ik mee met mijn collega’s bij Reed die afgelopen dinsdag dit nieuws gehoord hebben en nu op zoek moeten naar iets anders.

suus, 5 november 2009, 20:32

@anoniem

welke titels/mensen het in December worden weet ik niet. via via intern gehoord dat er nog meer gaat komen. als ik wist welke titels wist ik ook of zelf de ... ben.

Jo, 5 november 2009, 20:45

Neem allemaal maar van mij aan dat alle ontslagen werknemers zich volledig uit de naad hebben gewerkt voor dit bedrijf. En niet altijd uit vrije wil hoor… de druk van bovenaf is gigantisch hoog. Telefooncalls worden geteld, daar krijg je zelfs een overzicht van, 100 in de week, verzonnen door een meneer E.L.
De lat werd steeds hoger gelegd door mensen zoals hij die naar boven likken en naar beneden schoppen.
Er wordt zelfs op het interne internet gepubliceerd wat je verkocht hebt, gegradeerd op aantal verkocht en op kleur. De mensen die bijna niets of niets verkocht hebben, staan dan onderaan in een oranje of rood vak. Hoezo respect naar je werknemers toe? Voor zo’n bedrijf moet je niet willen werken.
En Reed? Reed wordt van een gerenommeerd uitgever gewoon een doodgewoon callcenter.
De klant staat echt niet centraal, alleen de centen tellen.
En het management? Ik hoop dat ook zij de dans niet ontspringen!

L. Akerman, 5 november 2009, 21:01

Ik adviseer iedereen om zijn spaargeld van Reed Business de halen,,, euhm onee dat was een hele andere discussie.

Carla, 5 november 2009, 22:00

Bedrijven die succesvol zijn, hebben in de meeste gevallen medewerkers die met hart en ziel aan hun product of dienst werken. En tot de medewerkers rekenen we dan natuurlijk ook het management nietwaar? In bedrijven waar het management echter geen idee heeft van het product of de dienst die nu eigenlijk wordt geleverd, gaat het fout. Niet zo vreemd natuurlijk, als je niet weet wat je precies doet, kun je het ook niet goed aansturen. Kun je ook niet beoordelen of het nu eigenlijk heel goed is wat er gebeurt of dat er onder de maat wordt gepresteerd.

Ik werk al jaren samen met diverse mensen van Reed en altijd met groot plezier; passie, inzet altijd bereid naar een goede oplossing te zoeken. En niet alleen om een mooi product te maken, maar ook om de baas tevreden te stellen met mooie financiële cijfers. Helaas, de laatste kijkt alleen naar het geld; is dát de reden dat ik altijd een bloedhekel heb gehad aan bedrijfskunde op school? Het feit dat het alleen maar om de balans gaat? Het moet haast wel. Helaas heren en dames ‘managers’; een bedrijf is een complex geheel van factoren waarvan geld er eentje is. Een bedrijf gaat echter pas leven en heeft kansen voor de toekomst wanneer de MENSEN het samen kunnen doen. Maar ach, wat probeer ik nu toch. Mijn vader heeft altijd al gezegd: tegen domheid strijden zelfs de goden tevergeefs.

R.I, 5 november 2009, 23:01

Laat ze nu eens een tevredenheidsonderzoek doen onder het personeel… uit angst zal de helft a zeggen maar b denken!

dennis, 6 november 2009, 13:50

Als er te weinig verdiend wordt moet er ingegrepen worden, zo werkt het nu eenmaal. Maar het is wel een zwaktebod dat je daar als directie een McKinsey onderzoek voor nodig hebt om besluiten te nemen. Zeker als je verder ontzichtbaar bent en de hele dag in vergadering zit. Gooi er dan maar wat van die dure jongens en meisjes uit met dikke bonusregelingen. Alle betrokkenen: heel veel sterkte.

Victor, 6 november 2009, 18:03

@O.M. Ik heb helemaal niet bij Reed Busines gewerkt, maar was als adverteerder betrokken bij Reed Business. Ik schrik van je aanname. Iedereen kan een identiteit aannemen die men wil. Ik zal dus niet zo hard roepen dat je weet om welke persoon het volgens jou gaat.


Als adverteerder schrik ik behoorlijk van de reacties en van de namen die worden genoemd. Het geeft je toch te denken, zal ik ooit een van deze mensen over mijn vloer hebben gehad of aan de telefoon hebben gesproken. Ik moet er niet aan denken!

Ik ben blij dat deze mensen niet meer voor Reed werken.

karel, 7 november 2009, 14:20

wat een vuilspugerij allemaal zeg! En dat allemaal ‘als anoniempje’. Ik word er eerlijk gezegd niet goed van, hoeveel bedrijven moeten op dit moment niet reorganiseren en afscheid nemen van mensen die er al jarenlang naar tevredenheid hebben gewerkt. Reed is echt niet de enige waar ze geld willen verdienen. Ik leg het nog maar een keer uit: dat wil de hele profitsector!

Mark, 11 november 2009, 15:24

Aan de ene kant vliegen de redacteuren er met tientallen tegelijk uit en aan de andere kant gaat de poort kennelijk toch weer open:
http://www.villamedia.nl/vacatures/42108/
Je zou toch zeggen dat ze intern ook wel iemand moeten kunnen voor zo’n functie?

Suus, 11 november 2009, 20:53

Dat er mensen uit moeten vanwege de financiele situatie dat is te begrijpen, maar de manier waarop Reed met zijn mensen omgaat dat is niet correct. Al meer dan 1,5 jaar het welles/nietes spelletje gaat ten kosten van de kwaliteit van je mensen en hun prestaties. In zware tijden moet je je personeel motiveren en niet demotiveren. Er wordt van de mensen verwacht dat er meer en meer wordt verkocht in deze crisistijd, lukt je dit niet dan ben je gewoon geen goede verkoper. Keihard het geld uit de zak kloppen van je adverteerders en de band die je met deze adverteerders hebt opgebouwd, dat doet er niet toe. Gewoon keihard Geld binnen halen maakt niet uit hoe!

jan, 13 november 2009, 11:59

Stelletje zeikerts, er is gewoon een nieuw tijdperk aangebroken. Bij Reed lag de prioriteit van het gros op het werken binnen de 9 tot 5 tijden. Men gedroeg/gedraagt zich echt als werknemer en heeft als primair doel het loonstrookje aan het eind van de maand. Wie is er dan op geld uit? De ‘managers’ of de werknemers? Er moet nu eenmaal geld verdiend worden om ‘de gezinnen’ te kunnen blijven onderhouden. Als dan blijkt dat Reed Business met minder mensen effectiever zal zijn is het bizar om NIET te reorganiseren.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.