foj 2019

— vrijdag 8 februari 2019, 09:36 | 1 reactie, praat mee

In Memoriam: Hans van Reijsen zorgde voor Ruis in Hilversum

Hans van Reijssen - © Hans van Reijsen / Facebook

Joop van den Ende was laaiend. "Ik bel jou voortaan elke dag op en dan zeg ik dat je een klootzak bent, want in de krant zeg jij eigenlijk ook dat wij klootzakken zijn". Hans van Reijsen hoorde het glimlachend aan. De criticus van het Algemeen Dagblad was aan het eind van de vorige eeuw geliefd en gevreesd. Zijn rubriek Ruis werd door iedereen in Hilversum gelezen. Op zaterdag 2 februari overleed Hans van Reijsen op 78-jarige leeftijd.

Als één van de boegbeelden van de krant heeft Van Reijsen er aan bijgedragen dat het AD uitgroeide van beperkte regionale importantie tot landelijk toonaangevende krant. Hij schreef niet alleen tv-kritieken maar maakte ook lange tijd een rubriek over de nieuwste audio- en tv-apparaten en andere elektronische snufjes en hij had een rubriek waarin hij de nieuwste stripboeken besprak.

Daarnaast maakte hij ook talloze interviews met programmamakers,  presentatoren - we zouden nu sterren zeggen - , met regisseurs en beleidsmakers in Hilversum. Maar bovenal was hij chef en inspirator van een almaar groeiende mediaredactie van het AD, die hij solo begon en die tenslotte uit 5 mensen bestond. Vanuit een klein dagelijks rubriekje in de krant claimde en kreeg Van Reijsen steeds meer ruimte, totdat hij en zijn redactie een dagelijkse pagina en een zaterdagse dubbelpagina tot hun beschikking hadden.

Zijn insteek was dat een medium dat zoveel (kijk)tijd van de lezers vergde, ook veel aandacht in de krant verdiende. Waar de Telegraaf in die tijd vooral op de sterren mikte en De Volkskrant alleen de beleidsmatige kant van de omroep belichtte,  daar maakte het AD in die tijd een zorgvuldige mix van beide, dus met aandacht voor de frivole kanten van het medium televisie, maar ook met diepgang. En allengs kwamen er meer interessegebieden bij. Niet uitsluitend aandacht voor radio- en televisie, maar er werd ook geschreven over gedrukte media, reclame en fotografie en het ontluikende internet.

Vanwege de vaak niet malse kritiek dachten veel mensen dat Van Reijsen een hekel had aan televisie, maar het tegendeel was waar. Hij hield van het medium. In een tv-portret dat Tom Egbers ooit over hem maakte zei hij: “Het mooiste dat God op aarde heeft gezet zijn vrouwen, maar onmiddellijk daarna komt televisie”.

Juist uit liefde voor de televisie verzette hij zich als tv-criticus tegen gemakzucht en slordige, liefdeloos gemaakte programma’s. Exponenten daarvan waren volgens hem All You Need, Onderweg naar Morgen en GTST. Maar amusement mocht best van hem, als het maar integer was gemaakt. Van Kooten en de Bie, maar ook de eerste stappen van Paul de Leeuw op de televisie konden op zijn goedkeuring rekenen.

In de jaren dat Van Reijsen actief was bestonden Twitter en Facebook nog niet, dus kreeg hij stapels brieven van boze lezers en omroepbazen. Kees Jansma wijdt in zijn boek Terug naar Hilversum een heel hoofdstuk aan: “Het gelijk van Hans van Reijsen”. Het gaat dan over het EK van 1988. “Ik beken maar: ik ben het vaak met Van Reijsen eens, vooral als om het een ander gaat.” Maar toen ging Van Reijsens rubriek Ruis over de rol van Jansma die als verslaggever van Studio Sport volgens hem onnodig één werd met Oranje en onvoldoende journalistieke afstand hield. “Dat ene stukje komt nadrukkelijker binnen dan al die adhesiebetuigingen van voetbalfans”, schrijft Jansma. Om daarna te besluiten met: “Die Van Reijsen heeft gelijk. Wat hij schrijft is helemaal waar. Maar wat kan mij het schelen, we maken historische televisie.”

Dagelijkse praatprogramma’s waren er nog nauwelijks aan het eind van de vorige eeuw, evenmin als spelletjes met bekende Nederlanders. Maar bescheiden als Van Reijsen was zou hij er nooit veelvuldig in zijn opgetreden. Want een mening in de krant hoefde hij niet meer elders te verdedigen.

Bij stagnatie van de oplagegroei van het AD werd eind jaren 90 een nieuwe hoofdredacteur aangesteld, die de redactie grondig reorganiseerde en niets heel liet van oude reputaties. Van Reijsen werd daar één van de slachtoffers van en kreeg tot zijn grote verdriet ander werk te doen. Enkele jaren later verliet hij teleurgesteld de krant waarvoor hij zoveel had betekend.

Bekijk meer van

Hans van Reijsen AD

Praat mee

1 reactie

quistpr, 10 februari 2019, 15:42

In 1996 mocht ik beginnen op de Mediaredactie. Mijn diploma had ik nog net niet, maar brombeer Hans en ik hadden aan elkaar geroken tijdens m’n stage. Hij vol verhalen, vaderlijk, kritisch, en volgens mij noemde hij me jochie.
De schrijfstijl van Hans was eerder degelijk dan meeslepend. Hans was ook erg van het plannen. Als ik de planning niet goed bijhield.. oh wee. Nog steeds ben ik blij dat hij dat plannen erin heeft geramd.
Hij was ook ouderwets of beter gezegd als jonkie moest ik m’n plaats kennen. Een uitnodiging voor MTV music awards in New York? Dacht het niet Quist… Om vervolgens zelf met de NOS naar Atlanta te gaan…mooie man! Veel geleerd, veel gelachen!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.