mgm nvj maart

— vrijdag 7 april 2023, 10:02 | 3 reacties, praat mee

In de coulissen: ‘De NPO speelt Hollywood met geld van de belastingbetaler, maar blijft achter met niets’

In de coulissen: ‘De NPO speelt Hollywood met geld van de belastingbetaler, maar blijft achter met niets’

Mark Koster laat In de Coulissen zien wat zich achter de gordijnen van het journalistieke toneel afspeelt. Dit keer vraagt hij zich af waarom de NPO niets zag in de populaire podcast De Taxioorlog en de documentaire Kees Vliegt Uit. Laatste wijziging: 8 april 2023, 09:31

EenVandaag verslaggever Sander ’t Sas is het sympathieke achterneefje van Cor van der Laak, een kritisch en loyaal AVRO-lid.

Een parel voor de publieke omroep dus. Een journalist - ik ken hem - die nooit voor de commerciëlen wil werken. ’t Sas is tevreden met een vergoeding uit de omroep CAO, domweg omdat zijn werk zijn roeping is.

Dus als hij een podcast aanbiedt bij de boven hem gestelden, moet er feestmuziek opstijgen uit de burelen bij AVROTROS. Zijn bazen moeten hem misschien waarschuwen ook eens niets te doen, maar hem niet belemmeren in zijn ambities.

En toch gebeurde dat. ’t Sas wilde een podcast maken over De Taxioorlog en had (zo is hij) al een pitch uitgewerkt. Bij AVROTROS vonden ze het geweldig, maar bij de NPO, die faciliteiten ter beschikking moet stellen, vonden ze het niks.

De adjunct zendermanager van NPO Radio 1 hoorde hem even aan en wees hem de deur. Sanders podcast is nu te beluisteren bij BNR. En stond twee dagen na verschijning op nummer 1 in de podcast-hitparade. De Taxioorlog is alles wat de publieke omroep zou moeten willen uitzenden: een sage over een mislukte privatisering die uitloopt op een straatguerrilla van mannen in leren jekkies in Mercedessen.

Het afwijzen van De Taxioorlog is een zoveelste voorbeeld van wanbeleid bij de NPO, het publiek-private bedrijfsorgaan dat de zendtijd verdeelt.

De NPO is met zichzelf en anderen bezig, maar zelden met de inhoud. Dat is het gevolg van het omroepsysteem. Dertien omroepen vechten om geld en tijdslots en duwen elkaar weg als varkens rondom een trog. De onderlinge concurrentie en afhankelijkheid van de NPO heeft geleid tot een bureaucratisch monster, waarbij verantwoordelijkheden en geldstromen onontwarbaar door elkaar stromen; de NPO is als de schilderijen van Escher, je loopt als maker blijmoedig een trap op, maar botst uiteindelijk op een blinde muur.

En als gevolg van die labyrintische structuur verliest de publieke omroep krediet. Recent miste de publieke omroep een grote hit: de documentaire Kees Vliegt Uit.

Maker Monique Nolte wilde een vervolg maken op haar eerdere gelauwerde docu over de autistische Kees Momma. Ze wilde een fatsoenlijk budget, maar liep vast, vertelde ze aan NRC. Ze moest voor een fooi door hoepels springen bij KRONCRV en het NPO Fonds, de financier van docu’s.

KRONCRV dacht mee, maar kon haar wens om een deel van de rechten af te staan niet honoreren. De blinde muur van de wet- en regelgeving stond tussen droom en daad.

Dit. Moet. Stoppen. De NPO speelt Hollywood met geld van de belastingbetaler, maar blijft uiteindelijk achter met niets. Kees Vliegt Uit is nu te zien bij Videoland. Naar aanleiding van de afwijzing van De Taxioorlog heb ik via Linkedin contact gehad met de zendermanager die Sanders pitch afwees.

Ze reageerde vriendelijk. Ze kon niet ingaan op individuele gevallen, maar stond open voor nieuwe ideeën. Ik zat te denken aan een docu over de NPO. De pitch in één zin? De taxioorlog in Hilversum, maar dan in de entourage van Het Bureau.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

Janny Kok, 7 april 2023, 13:13

NB: en als je de noeste arbeid van de collega’s wil zien op Videoland, moet je ongeveer alle relevante persoonlijke data vrijgeven aan de uitbater van Videoland, zijnde RTL.  Dit mailde ik aan RTL: “Geachte dames en heren,
Ik wil best wat films bekijken op Videoland, maar het claimgedrag van de streamdienst houdt me vooralsnog tegen. Vandaar een paar vragen aan Videoland:
Videoland werpt nogal wat privacy gevoelige drempels op in de Gebruikersvoorwaarden. Waarom moet de potentiële klant al zijn gegevens prijsgeven, waarover Videoland wil beschikken om advertenties aan de zogenoemde gebruiker te verkopen en andere mogelijk ongewenste voorwaarden aan de gebruiker dwingend op te leggen?
NB: Leuk verdienmodel van Videoland. De claim op overdracht data meldt de streamdienst pas als er al naam, gender, geboortedatum en e-mailadres zijn ingevuld. Op dat moment haakte ik af.”
Het antwoord moet nog worden gegeven.

photopress, 8 april 2023, 10:46

Beste Mark,

Ik mag zeggen dat ik het weer helemaal eens ben met u.
Het is niet alleen dat ze de zeur verdiende belasting opbrengsten van de gewone dus u en ik en al wat nog gewone arbeid verricht verkwanselen in eveneens zinloze tv programma’s waar weinige naar kijken,maar het geeft ook weer aan dat het mijn inziens gewoon door de staat lees de regeringspartijen aan gestuurde rotzooi is in Hilversum.
Waar ze zolang ze de regering hun handen boven het hoofd houden en het kabinet en des tijds die verslaggeving van die griep die ze corona noemen maar blijven promoten en nooit tegen spraak geven aan dat wat de Roverheid wil.

Dus waarom je dan druk maken om publiekgeld voor programma s waar niemand iets aan heeft.
Ik ben het met je eens dat TV land niet meer aantrekkelijk is om naar te kijken met andere woorden als je zo dom ben een tv.docu of productie door te schuiven naar Videoland of andere commerciële betaal zender al dan niet achter een betaalmuur vraag ik me af wat men daar in Hilversum in de programma en directie top heb zitten.
Dus het publieke omroep bestel moet of verdwijnen of door gaan met mensen die er verstand van zaken hebben.

william, 8 april 2023, 21:35

Beste Mark, je slaap de spijker op zijn kop. Zowel het Mnisterie van Onderwijs, het Commissariaat voor de Media en de NPO houden de ongewenste situatie van de NTR in stand. Jouw artikel geldt één op één voor het volgende geval. Op 01 januari 2016 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de afschaffing van de omroepen op religieuze grondslag. Deze omroepen waren de Moslim Omroep, de Hindoe Omroep, de Joodse Omroep, de Humanistische Omroep, de Boedhhistische Omroep, de IKON, de RKK en de ZVK. Vanaf 01 januari verzorgden de ledenomroepen de programma’s voor de doelgroepen en voor de Islam/Moslims en het Hindoeisme/Hindoes heeft het Ministerie het subsidiebedrag (vanaf 01 januari 2016 tm heden voor de Islam/Moslims circa 1,8 miljoen Euro op jaarbasis. Als ik aan NTR vraag waar ik de Radio- en TV programma’s kan vinden krijg ik geen reactie. eveneens geen reactie van het CvdM, het Ministerie en NPO. Voor het geval verwezen zou kunnen worden naar iets dat temaken heeft het levensbeschouwing het volgende: Een godsdienst is eveneens een levensbeschouwing. Maar dan één die concreet is ingevuld in het licht van de God(en) waarin men gelooft. Niet iedereen heeft een godsdienst. Elke godsdienst is dus eveneens een levensbeschouwing, maar niet elke levensbeschouwing is een godsdienst. Kortom de NTR heeft al bijkans 8 miljoen Euro ontvangen om deze programma’s te maken maar doet dat niet. Nergen vindbaar, traceerbaar, zichtbaar of geafficieerd als zodanig. Niemand heeft het door.  Ik heb de vraag gesteld aan NTR, die stuurt me naar de NPO die niet reageert. Het CVDM stuurt me naar het Minisrie van Onderwijs en het Ministerie stuurt me naar het CvdM. Duidelijk dat niemand kan vertellen waar de programma’s worden uitgezonden. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat de NTR de subsidiebedragen heeft gebuikt voor eigen programma’s. Mocht blijken dat na onderzoek dat inderdaad het geval is dan moet het budget onmiddellijk worden weggehaald bij de NTR. Een tweede kans is uitgesloten omdat de NTR dan buidelijk heeft bewezen jarenlang een onbetrouwbare partner te zijn. Dat alle partijen zwijgen wijst erop dat ze niet kunnen aangeven waar de Radio en TV programma’s worden uitgezonden tbv de Islam en het Hindoeisme.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.