Iedereen is een merk

De journalist moet een merk worden. Dat was een paar jaar terug het credo. Personal branding werd plots gepresenteerd als de kip met de gouden eieren voor alle journalisten. Want wie in staat is zichzelf tot merk te verheffen, die gaat het wel redden in het vak.
Personal branding zou helemaal belangrijk zijn voor de zelfstandige. Hij moet zichzelf namelijk bij elk project opnieuw verkopen en daarbij is het van wezenlijk belang dat klanten weten waar de zzp’er voor staat.
Dat is ook wat Tom Scholte benadrukt in zijn boek Personal branding voor zzp’ers, dat leest als een handleiding die de zelfstandige moet begeleiden bij het vinden van zijn merkidentiteit. Het probleem: de geboden tips – bepaal waar je goed in bent, versterk je netwerk, draag uit wie je bent – zijn vrijwel allemaal inkoppers met een hoog ‘da’s-logisch-gehalte’.
Daarbij negeert het boek het feit dat bij veel zzp’ers de merkidentiteit vanzelf ontstaat door verricht werk. De zelfstandige die wél bewust aan zijn merk wil sleutelen, hoeft daarvoor geen gebruik te maken van een oppervlakkig stappenplan. Personal branding is toch – het woord zegt het al – iets persoonlijks.
Tom Scholte: Personal branding voor zzp’ers. Van Duuren Management, ISBN 9789089652942, 160 pagina’s, € 19,95.
Praat mee