Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 10 februari 2012, 10:31 | 0 reacties, praat mee

Ieder voor zich

Het kwam eerder dan verwacht. Het was al wel aangekondigd, of op zijn minst verkondigd. De timing, exact een jaar nadat het PDOJ (de Postacademische Dagblad Opleiding Journalistiek, red.) avontuur begon, was ook niet geheel onlogisch. Maar toch. Toch was ik er niet op voorbereid. Apathisch keek ik naar de Doodle-uitnodiging in mijn inbox: ‘eten en drinken met je beste journalistenvrienden’. Daaronder een lijst data. Of ik even in wilde vullen wanneer ik kan eten met mijn oud-klasgenoten. Wilde ik dat? Nou nee, eigenlijk niet. Klik, weg, niks gezien.

Mijn leven keerde weer terug naar het normale, mijn e-mailadres werd een paar dagen met rust gelaten, maar toen begon het weer. Reminders, gepikeerde e-mails met ‘vul mijn Doodle nou in!’, en facebook-oproepen: ’kan mevrouw Conemans ook even een datum invullen?’. En daarmee werd ik uiteindelijk in de val gelokt. Ik klikte de facebook-melding aan, zag rechtsonder in het scherm het groene rondje voor mijn naam, wat aanduidt dat ik online ben en wist: zij hebben het ook gezien. Zo kwam het, dat ik een reünie met de PDOJ-klas 2011 in mijn agenda noteerde.

In theorie klonk het allemaal heel leuk. Bowlen, uit eten, en wellicht nog een afzakkertje in de karaokebar. Wat dan het punt is? Tijdens de opleiding hebben verschillende klasgenoten me er keer op keer aan herinnerd: ‘we zijn geen collega’s, we zijn concurrenten.’ Ik vond het harde woorden, samen staan we sterker, dacht ik altijd. De PDOJ-klasgenoten waren bovendien de eerste journalisten waar ik mijn ervaringen mee kon delen. Maar ergens hadden ze gelijk.

De 21 andere academisch geschoolde journalisten uit mijn klas pissen allemaal in hetzelfde potje als ik. En op deze krappe arbeidsmarkt is de pot nu eenmaal snel gevuld. Waar er links een binnen komt, wordt er rechts een uitgeduwd. Als afgunst en gunnen – want ik mag mijn klasgenoten graag – zo dicht bij elkaar liggen is het lastig balanceren. Deel ik mijn enthousiasme over lopende sollicitaties, of laat ik eventueel slapende honden slapen? Leg ik uit hoe ik mijn freelance opdrachten binnen sleep, of toch maar niet? Vertel ik over mijn volgende project, of moet ik mijn ideeën beschermen?

De beste tactiek is waarschijnlijk om het onderwerp ‘werk’ zo snel mogelijk te behandelen. ‘Het gaat fantastisch, gouden bergen, bakken met geld. Het romantische beeld van de journalistiek: helemaal waar!’ Dat is de schone schijn van het ‘glamourleven’ van een freelance journalist. Oké, misschien ligt het er te dik bovenop? Gouden bergen en journalistiek, ja hoor. Dat moet opnieuw, nu wat realistischer. ‘Het gaat fantastisch, ik verdien mijn brood met schrijven, en heb nog altijd geen huurachterstand’. Daarna richt ik mijn blik gewoon weer op de bowlingbaan. Ik ben klaar voor de reünie.

Helaas, er wordt roet in het eten gegooid: de treinen rijden niet. ‘Hè wat lullig dat ik nu op het laatste moment af moet melden, ik had er juist zo’n zin in,’ sms ik naar een PDOJ-genote. ‘Ach, maakt niet uit Juul. Een concurrente minder met bowling komt me goed uit, 1 down 20 more to go.’

Julia Conemans, pas afgestudeerd aan de postacademische dagbladopleiding (PDOJ) in Rotterdam, is starter op de journalistieke arbeidsmarkt

Bekijk meer van

Julia Conemans

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.